Предмет: українська мова
4 клас
Вчитель: Русанова І.В.
Категорія: спеціаліст, "старший учитель"
Стаж роботи: 30 років
Урок подорож з української мови
Тема. Узагальнення і систематизація знань і вмінь із розділу «Прикметник»
Мета: узагальнити знання і вміння учнів із теми «Прикметник», вчити правильно вживати прикметник в усному і писемному мовленні; формувати уміння визначати відмінки прикметників, вправляти у доборі іменників до прикметників. Розвивати зв’язне мовлення, збагачувати їх лексичний запас. Виховувати культуру мовлення, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: схема «Прикметник», картки, ілюстрації про зиму.
Тип уроку: узагальнюючий.
Хід уроку
І. Організація класу
Любі діти, у наш клас
Завітали гості щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі
І вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок до нас у клас.
II. Актуалізація опорних знань.
1)Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудової рідної мови
2) Інтерактивна форма «Лідокіл»
– Який урок ви очікуєте, що бажаєте побачити?
У – узагальнюючий
Р – розвиваючий, радісний
О – особливий
К – класний
3)– Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.
Чудо – сани прилетіли.
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає –
Сріблом всіх вкриває.
Що це за цариця? (Зима)
- Які прикметники допомогли вам уявити зиму?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, сьогодні ми будемо закріплювати й узагальнювати свої знання про прикметник, помандруємо на гостину до матінки-природи в ліс.
- Складання логічно-опорної схеми, яку назвемо прикметник
- Вправа «Мікрофон». Бліцопитування.
- Прикметник – це ….
- У реченні прикметник найчастіше зв’язані з … .
- Прикметники змінюються за …
- Рід, число прикметників завжди узгоджується з …
- Синоніми – це …
- Антоніми – це …
3. Хвилинка каліграфії.
А тепер помандруємо до зимового лісу, де можна зустріти багато історій, написаних на снігу звірами і птахами своїми лапками і хвостиками.
А ми свою історію почнемо з хвилинки каліграфії у зошита
Зи им зм ма зима
- запишіть спільнокореневі слова до слова зима, виділити корінь
Зима, зимовий, зимівля, зимує, зимонька.
- Слова пов’язані з зимою будуть супроводжувати нас на протязі всього уроку.
IV. Узагальненням вивченого матеріалу.
- Гра «Юні поети»
- Допоможіть мені вгадати зимові слова.
- Запишіть іменник зима і допишіть до нього прикметники з вірша.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така …. (чудова)
Мороз у лід озера кута –
Зима, тоді всі кажуть … (люта)
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна, й … (морозна)
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму … (красива)
Гілок під інеєм не видно.
Тоді вона, звичайна, … (срібна)
Синичка змерзла і голодна,
Бо видалась зима … (холодна)
Зима! Зима. Усякий знає,
Вона … (холодною) буває.
Зима чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна
- Підкреслити прикметники-синоніми
2) Подорож у казковий зимовий ліс, зустріч з лісовою мешканкою.
– Зима заворожила ліс, кожне деревце.
Тихо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець. Ось і перша зустріч
Зелененьку суконьку мою –
Її ніколи не знімаю.
Один єдиний раз на рік
Зірками прикрашаю! (Ялинка)
– назвіть словосполучення у загадці іменника з прикметником;
Зелененьку сукню (одн., Зн. в. ж. р.)
– визначте (число, рід, відмінок)
3. Робота в парах.
З давніх давен спостерігаючи за природою, люди помічали певні закономірності, що повторювались із року в рік. Їх називають народними прикметами.
«Розсипанка»
– Скласти речення, підкреслити прикметники, визначити їх відмінок.
На осінь бідна гриби, і морози на зима буде сніг багата
Закружляли у лапаті повітрі сніжинки - буде відлига
Сади приходять у зайцеві - сувора зима буде
У горіхів великий запас білки - зиму холодну на
4. Робота з підручником
Вправа 10
- виписати прикметники, в дужках позначити рід, відмінок.
5. «Мозковий штурм»
(на протязі 1 хв. учні «ланцюжком» характеризують слово «сніжинка», не повторюючись)
Спробуйте підібрати побільше прикметників для характеристики сніжинки по її основним критеріям.
Ви спостерігали за сніжинками. На що вони сході?
(біла, срібляста, прозора, бріліантова, маленька, ніжна, легка, пухнаста, льодяна, водяниста, холодна)
6. Складіть речення із зашифрованих слів. Вправа «Інтрига»
Великі, мохнаті сніжинки закружляли у морозному повітрі
Веом-ом+лиж-ж+кі великі
Мохта-та+надо-до+ті мохнаті
Снікор-кор-жиз-з+нки сніжинки
Заро-ро+кружол-ол+ля+ли закружляли
У мохто-хто-розті-ті+нох-х+му у морозному
Потрі-трі+вітхо-хо+рі повітрі
Великі, мохнаті сніжинки закружляли у морозному повітрі.
– Синтаксичний розбір речення
(розповідне, просте, повне, неокличне, підмет, присудок)
7. Диференційоване завдання
Робота в групах
Молодці, діти. Зимі сподобалась ваша робота і вона хоче дати вам різні завдання.
І група. Доповнити речення
Промчала на конях (яка?) зима.
Подарувала (які?) діаманти (яким?) берізкам і (яким?) соснам.
Ліс взимку – це (яка?) країна (яка?) краса перехоплює подих.
Довідка: білокрила, крижані, білокорим, земним, незвичайна, дивна.
ІІ група. Скласти невеличке оповідання за опорними словами.
Чарівна зима, пухнасті сніжинки, зачарований велетень, тепла ковдра, снігові шапки.
ІІІ група. Скласти вірш за римами
а) зима – чарівна сніжок – дружок
б) навкруги – сніги холоди – в льоди
8. Підсумок уроку
Наша гостя принесла нас торбину запитань
Давайте дамо на них відповідь.
(діти з торбинки дістають запитання, відповідають на них).
- Яку частину мови ми сьогодні повторили?
- Що ви вмієте робити?
Вмію
Декламування учнями віршів.
Важлива ця частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля ласкава, люба, рідна,
А сонце – щире золоте,
А небо – лагідне й погідне,
Життя прекрасне, дороге.
А очі в мами добрі, ніжні,
А голос – чистий і дзвінкий.
А руки – теплі і надійні,
А погляд – сонячний, ясний.
Усі ознаки називає
Чарівна ця частина мови,
І жодного не обминають
Слова ці, справді пречудові.
|