Четвер
21.11.2024
12:39
Категорії розділу
Шкільні новини [90] Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [2] Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [29] Сторінка бібліотекаря [2]
Сторінка психолога [32] Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19] Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9] ЗНО [5]
Школа майбутнього першокласника [6] Для батьків [7]
Спортивне життя школи [7] Для класного керівника [6]
ГПД [6] Робота з обдарованими [11]
Діяльність учнівського самоврядування [2] Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4] Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1] Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Лютий 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Лютий » 1 » Леся Українка. «Давня казка». Образи та ідеї поеми
    14:48
    Леся Українка. «Давня казка». Образи та ідеї поеми

    Українська література

    8 клас

    Орєхова Катерина Євгенівна

    І категорія

    Стаж - 22 роки

     

    Тема.                   Леся Українка. «Давня казка». Образи та ідеї поеми.

    Мета:               допомогти учням у визначенні проблем, головної думки твору, у складанні порівняльної характерис­тики героїв; розвивати навички аналізу ліро-епічно­го твору, виділення головного та зв'язку із сучасним життям; висловлювати власні судження про свободу творчості, вільнолюбство людини; виховувати почут­тя вдячності, людської гідності та толерантності.

    Теорія літератури: поема, казка, роди літератури, художні обра­зи, художні засоби.

    Обладнання: портрет Лесі Українки, текст твору, кросворди, дидактичний матеріал.

    ХІД УРОКУ

    І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

    ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

    Вступне слово вчителя.

    Леся Українка була поетесою-борцем. Її цікавили люди героїчні. Вона писала про їхню відданість справі, про їхні поривання до волі. Героєм її творів став борець, обдарований поетичним, мистецьким хистом. Його думки і вчинки близькі та рідні самій поетесі. Велика художня і громадсько-політична сила цього узагальненого образу полягає в  тому,що він втілює в собі те краще, що відзначило передових людей її часу.

    Життя для Лесі Українки та її поезій_це безупинне змагання, боротьба, дружба і кохання. Люблячи добро, мусили пристрасно ненавидіти зло, боротися з ним в ім’я добра.  

     

     

    III.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

    Літературна гра «Так чи ні».

    (Проводиться у формі літературного диктанту із взаємооцінюванням)

    1. Поет був красивим і щасливим. (Ні.)
    2. До оселі Поета постійно приходила молодь. (Так.)
    3. Лицар Бертольдо був благородним та ввічливим. (Ні.)
    4. Поет сказав, що має стільки багатства, що його стане й на ли­царя. (Так.)
    5. Бертольдо зацікавився й вирішив подружитися з поетом. (Ні.)
    6. Граф визнав дивну силу слова. (Так.)
    7. Поет допоміг лицареві завоювати серце вродливої донни Ізідори. (Так.)
    8. Поет допоміг лицареві завоювати бусурманське царство. (Так.)
    9. Бертольдо щедро нагородив поета. (Ні.)
    10. Граф справді був спочатку гідний щастя — чинив справедли­вий суд, був лагідний до підданих. (Так.)
    11. По далеких війнах граф привчився до грабунку. (Так.)
    12. Поет вирішив стати наближеним до графа, щоб допомогти тру­дящим полегшити їхню долю. (Ні.)

     

    IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

    1. Бесіда за питаннями:
      • Про що йдеться у творі? (Тема: зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі та місця поета у визволенні народу від гніту.)
      • Якою є ідея поеми? (Уславлення мужності, цілеспрямованості,віри у щасливе життя; засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ.)
      • Визначте жанр твору.(Ліро-епічна соціальна поема-казка. Від казки-зачин, події відбуваються  в давноминулі часи, в якійсь невідомій країні, головні персонажі зустрічаються тричі.)
      • З яких частин складається поема? (Композиція.

    Експозиція:знайомство з поетом.

    Зав’язка: зустріч поета з Бертольдом.

    Розвиток дії: поетові пісні допомагають графу завоювати серце красуні, звеселяють народ, підтримують бойовий дух воїнів.

    Кульмінація: сутичка поета з графом.

    Розв’язка: довічне ув’язнення поета, його смерть; графа вбито; боротьба триває.)

    1. Характеристика образів твору

     

     

     

     

     

     

     

    Поет                     

    гордий, впевнений у своїх діях і вчинках

    стійкий,сміливий, мужній, відданий народові

    нещасний,але талановитий

    «…божа людина»

    «…навесні …оживляв сумну діброву»

    не вмів співати

    «лиха не боюся»

    «завжди вільний»

    «я на крилах думки лину»

    поважне ставлення до простого люду

    на жорстокість відповідає добром

    не приваблює золото, лаври

     

     

     

     

     

     

    Лицар

    «Лихий такий, крий боже»

    гордий, завзятий,упертий

    прагнення до збагачення

    улесливий і підступний

    корисливий

    зневажливе ставлення до простого люду

    «сліпа» любов до Ізідори

    бездушний

    лякливий

     

    Висновок:

    Обоє героїв — молоді люди, розуміють силу слова, дотепні, гострі на язик, визнають красу почуття кохання (саме тому поет допомагає лицареві завоювати серце нареченої).

    Поет — проста за походженням людина, наділена поетичним та­лантом. Його пісні користуються популярністю в народі. Бертольдо — лицар, граф, людина високого соціального стану.

    Якщо Поет послідовний у своїх діях — добрий, щедрий, завжди на боці пригноблених, виступає проти несправедливості, вільнолюбивий (відмовляється від «золотих кайданів» придворного поета), то Бертольдо непослідовний, лихий та підступний, звик користуватися чужим.

    Поет поважає людину — і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Бертольдо ж — зневажає простий люд, керується лише власними інтересами й вигодою.

    Поет — спокійний, врівноважений, чесний, а граф — імпульсив­ний, підступний і невдячний. За Лесею Українкою, їх змагання трива­ло довго (бо в боротьбу вступили вже нащадки поета і нащадки графа) і триватиме доти, поки буде існувати нерівність та несправедливість.

    3.    Слово вчителя.

    Відомий дослідник творчості Лесі Українки Олексій Ставицький пише: «В художніх образах „Давньої казки" утверджується ідея висо­кого призначення і всеперемагаючої сили мистецтва. Поетові пісні до­помагають володареві якоїсь казково-умовної країни графові Бертольдо здобути прихильність коханої, перемогти „бусурманського царя" і на­нести лад у своїх володіннях, а коли він забуває про свої обов'язки перед підданими і доводить країну до розрухи — обертаються грізною непере­борною силою проти нього. Графські слуги кидають поета у в'язницю, але „всі пісні його, всі гадки" годі замкнути у тюремних стінах. Вони стають грізною зброєю трудящого люду в „страшній затятій" війні за „правду нову"».

    Завдання:

     

    Визначте проблеми твору:

    •    роль митця в суспільстві;
    •    служіння народові;
    •    вільна творчість, особиста свобода;
    •    суть людського щастя, вдячності;
    •    війни заради збагачення.

     

    1. Мовно-виражальні засоби.
      • У мужички руки чорні,

          В пані рученька тендітна.(Антитеза)

    •  Раз у раз ходила молодь

          Пісні – слова вислухати. (Інверсія)

    •  Спіймати вітра в полі. (Фразеологізм)
    •  Сумна діброва. (Епітет)
    •  Сонечко червоне заховалось за діброву. Час летів. (Метафора)
    •  Ми готові йти до бою.

           Краще смерть, ніж вічний сором. (Порівняння)

    •  Граф, графство, герольди. (Архаїзми)
    •  Іронія                                    Сатира

     

     

    Одважний лицар,                   Мужики цікаві стали:

    походи довгі                           Чи ті кості білі всюди,

                                                      Чи блакитна кров проллється,

                                                       Як пробити пану груди.

     

    V.     ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

       Розгадування кросвордів.

     

    1

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1

     

     

     

    2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3

     

     

     

     

     

    4

     

     

     

     

     

     

     

    5

     

     

     

     

     

     

     

    По вертикалі: 1. Який жанр усної народної творчості нагадує поема Лесі Українки «Давня казка» (Казка)

    По горизонталі: 1. Назва «господарства», яке «десь за морем лежало». (Бусурманське) 2.Музичний інструмент, яким скористався Бертольдо, співаючи своїй коханій. (Мандоліна) 3. На що вийшла подивитися кохана лицаря, почувши його спів? (На зорі)

    4. Під час  якого заходу в графстві пан вирушив у похід? (Під час бенкету) 5. Ім’я коханої пана.(Ізідора)

     

     

     

    1

     

     

     

     

     

     

    2

     

     

     

     

     

     

     

    3

     

     

     

     

     

    4

     

     

     

     

     

     

     

    5

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    По вертикалі: 1. Захід, організований Бертольдом після повернення з війни. (Свято)

    По горизонталі: 1. Герої, які припинили бунт війська.(Співці) 2. Поет не бажав отримати від пана золотих…(Лаврів) 3. Найважливішим скарбом для поета – мати… (Щастя)  4. Чого пан мав багато після закінчення війни?(Золота) 5. Риса характеру Бертольда. (Гордість)

     

    VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

    У Лесі Українки «казка давня», але вона пройшла випробування часом.

    Інтерактивна вправа «Мікрофон».

    — Продовжіть речення.

          «Твір Лесі Українки „Давня казка" актуальний до цього часу, тому  що...» (По-перше, справжня по­езія — пісня-порадниця й розрадниця людини. По-друге, не можна по­будувати свого щастя за рахунок інших, роблячи когось нещасливим; по-третє, тільки особисто вільна людина може бути щасливою; по-чет­верте, не варто забувати про почуття вдячності. Може бути ще й по-п'яте, по-шосте і так далі.)

     

    VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

           Вміти складати порівняльну характеристику героїв поеми, аналізувати твір; вивчити уривок з поеми напам'ять (за вибором 8— 10 строф).

    Категорія: Для вчителя основної школи | Переглядів: 4846 | Додав: usova83 | Рейтинг: 1.0/1
    Всього коментарів: 0
    avatar