Субота
27.04.2024
05:33
Категорії розділу
Шкільні новини [90] Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [2] Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [29] Сторінка бібліотекаря [2]
Сторінка психолога [32] Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19] Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9] ЗНО [5]
Школа майбутнього першокласника [6] Для батьків [7]
Спортивне життя школи [7] Для класного керівника [6]
ГПД [6] Робота з обдарованими [11]
Діяльність учнівського самоврядування [2] Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4] Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1] Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Січень » 15 » Загальні відомості про мінеральні добрива
    10:00
    Загальні відомості про мінеральні добрива

     

     

     

    Хімія, 10 клас, Пасічник Наталія Михайлівна, ІІ категорія, стаж роботи 11 років

    Тема. Загальні відомості про мінеральні добрива. Раціональне використання добрив і проблеми охорони природи

    Мета:

                - ознайомити з основними видами мінеральних добрив як хімічними речовинами, які вимагають раціонального використання людиною, їхньою роллю в житті рослинних організмів;

                - продовжити розвивати вміння учнів практично визначати властивості речовин на прикладі мінеральних добрив;

                - виховувати бережне ставлення до природи, розумне використання мінеральних добрив людиною.

    Базові поняття і терміни: агрохімія, мінеральні добрива, прості добрива, комплексні добрива; нітратні, фосфатні та калійні добрива.

    Міжпредметні зв’язки: біологія, медицина.

    Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

    Хід уроку

    І Мотивація навчальної діяльності (відео про мінеральні добрива)

                - Як ви вважаєте, яка тема сьогоднішнього уроку?

    ІІ Оголошення теми та мети уроку

    ІІІ Проблемне питання

                Чи потрібно у ґрунт вносити мінеральні добрива?

                Інтерактивний метод     “Займи позицію”  (Якщо ви вважаєте  “так” – підніміть зелену картку,   якщо “ні” – червону картку)

                - Ви визначилися. Можливо, хтось змінить свою думку наприкінці уроку. А зараз переходимо до вивчення теми.

    IV Вивчення нового матеріалу

               

    1. Загальні відомості про мінеральні добрива

                Добрива – це речовини мінерального та органічного походження, які містять поживні елементи, які додають в ґрунт.

                Давайте розглянемо таблицю класифікації мінеральних добрив. (Робота з таблицею, додаток 1)

                - Добрива поділяють на чотири групи. Назвіть їх.

                - Які добрива відносять до кожної групи?

                Мінеральні добрива – неорганічні сполуки, які містять необхідні для рослин елементи живлення. Мінеральні добрива містять поживні речовини у вигляді різноманітних мінеральних солей.

                Робота з підручником. Ознайомитися з прикладами добрив ( с. 89, табл. 5, підручник Ярошенко О.Г. Хімія 10 клас). Проаналізувати класифікацію мінеральних добрив та їх склад.

    Демонстрація  Демонструються добрива – учні за таблицею називають формулу добрива, характеризують зовнішній вигляд.

    Діюча речовина  - це характеристика добрива, яку використовують при порівнянні добрив у розрахунках норми їх внесення в ґрунт. Для азотних добрив діючою речовиною вважають Нітроген, для калійних – калій оксид, для фосфорних – фосфор (V) оксид.

                Для обчислення вмісту діючої речовини необхідно обчислити масову частку діючої речовини:

    • Для азотних добрив діюча речовина –  НИТРОГЕН

     

    • Для калійних добрив діюча речовина –  КАЛІЙ ОКСИД

     

    • Для фосфорних добрив діюча речовина –  ФОСФОР(V) ОКСИД

     

    Задача. Обчисліть вміст діючої речовини в амонійній селітрі (35%)

                2. Раціональне використання добрив і проблеми охорони природи

     

                Робота з текстом в парах (Додаток 2)

                Використання інтерактивного методу «ПОЗНАЧКИ». Учням пропонується під час роботи над текстом використовувати такі позначки:

     

                V («галочка») – підтверджує те, що ви знаєте;

                ? («знак питання») – ставте, якщо ви хочете дізнатися про щось більше;

                ! («знак оклику») – ставте, якщо ви натрапляєте на інформацію, яка бентежить, хвилює вас

    Обговорення прочитаного тексту:

                - Яка інформація вас схвилювала?

                - Щоб ви хотіли дізнатися?

                3. Виробництво добрив (повідомлення учнів)

    V Узагальнення і систематизація знань

                Лабораторний дослід (підручник с. 92-93)

    Група 1

                Із запропонованих неорганічних добрив виберіть азотні і дослідіть їх.

    Група 2

                Із запропонованих неорганічних добрив виберіть калійні і дослідіть їх.

    Група 3

                Із запропонованих неорганічних добрив виберіть фосфорні і дослідіть їх.

    Обговорення результатів досліду.

                - Як правило, добре розчинені добрива вносять у ґрунт весною. а погано розчинні – восени.

    VІ Підсумок уроку

                1. Інтерактивний метод     “Займи позицію” 

                    Чи потрібно у ґрунт вносити мінеральні добрива?

                            Обговорення: Чому змінилася ваша думка?

                2. Інтерактивний метод «Незакінчене речення»

                      Сьогодні я дізнався…

                      Було цікаво…

                      Було складно…

                      Я зрозумів, що…

                      Я навчився…

                      Я спробую…

                Мене здивувало…

    VІІ Домашнє завдання. Опрацювати параграф підручника.

                Творче завдання: написати рекламу або «антирекламу» мінеральних добрив

       

    Додаток 2

    Раціональне використання добрив і проблеми охорони природи.

     

                Добривами називають речовини, що містять поживні елементи в засвоєній рослинами формі, внесення яких або в  ґрунти,  або у формі підгодівлі призводить до підвищення врожайності  культурних рослин.

    Добрива тільки тоді будуть ефективними, коли їх використання буде оптимальні – не  можна вносити ні малі, ні дуже великі дози добрив. Крім того, велике значення мають терміни і способи внесення добрив. Технологію застосування добрив розробляють науковці в галузі сільського господарства, реалізують – агрономи і працівники, зайняті у сфері сільськогосподарського виробництва. Було виявлено, що азотні добрива сприяють отриманню великої маси урожаю, проте надмірне внесення азотних добрив (як амонійних, так і нітратних) призводить до отримання екологічно неякісної продукції – вона містить нітрати, які мають шкідливий вплив на людину, і за певних концентраціях нітратів така  продукція викликає отруєння, в  ряді випадків призводить до смерті.

    Токсичність (отруйність) нітратів проявляються наступним чином.

    1. Первина токсичність  пов’язана  з впливом власне нітрат – іонів NO-3, при якому відбувається пригнічення процесів дихального ланцюга,  порушення обміну вуглеводів. Ця токсичність відносно не велика, більше шкоди приносять інші види токсичності, пов’язані з перетворенням нітрат-іонів  в організмі людини і теплокровних тварин.

    2. Вторинна токсичність пов’язана з перетворення нітрат-іонів у нітрит-іони (NO2-). Нітрит-іони взаємодіють з гемоглобіном, який перетворюється в метгемоглобін (в гемоглобіні міститься залізо у формі Fe2+, а метгемоглобін – у вигляді Fe3+). Метгемоглобін, на відміну від гемоглобіну, не здатний взаємодіяти з киснем і переносить його до клітин тіла, тобто відбувається порушення процесів дихання, а це призводить до появи головних болів, запаморочень, блювоті, зниження артеріального тиску і може, навіть, виникнути коматозний стан.

    3. Третинна токсичність нітратів пов’язана з подальшим перетворенням нітрат-іонів в нитрозосполуки, багато з яких мають канцерогенні властивості (здатні викликати ракові захворювання).

    Нітрати, що потрапили в організм, виводяться з нього протягом 4-12 годин на 50-80% (залежно від віку – у молодих більше, у літніх менше).

    Слід зазначити, що організмам рослин неорганічні сполуки Нітрогену не приносять шкоди. Але наявність надлишку сполук призводить до того, що рослини накопичують їх у собі, і якщо такі рослини потрапляють в якості їжі в організм теплокровного тварини або людини , то вони викликають їхнє отруєння.

    Екологічно  небезпечним є надмірне внесення фосфорних і калійних добрив. Ці добрива потрапляють  у вигляді стічних, ґрунтових і  дощових вод у водойми і викликають  явище, зване «евтрофікацією» (бурхливий розвиток рослинності водойми, особливо фітопланктону, а також зважених у товщі поверхневих вод мікроскопічних водоростей).

    Евтрофікація супроводжується  інтенсивним поглинанням кисню і виділення великої кількості сірководню та аміаку, що веде до загибелі риб та інших тварин, в таких водоймах водо стає непридатною для пиття й навіть для купання.

    Надмірне внесення різних добрив призводить до отримання неякісної  продукції, забруднює  навколишнє середовище, але і збільшує втрати на використання добрив та оптимізації технологій їх внесення.

    Крім розглянутого вище, існують й інші проблеми, пов’язані в використанням добрив:

    1) біологічні проблеми, пов'язані з деградацією і скороченням лісів, пасовищ, запасів риб і хутра;

    2) екологічні проблеми, пов'язані із забрудненням основних компонентів біосфери (атмосфери, гідросфери та літосфери);

    3) ґунтово-геоморфологічні проблеми, що складаються в процесах ерозії ґрунтів, яроутворення, засолення та іншого забруднення ґрунтового покриву;

    4) земельні проблеми, пов'язані з нераціональним землекористуванням, урбанізацією, виснаження надр, нераціональними їх використанням та видобування корисних копалин;

    5) ландшафтні проблеми, пов'язані з погіршенням і втратою природно-рекраційних якостей ландшафтів через нераціональну їх експлуатацію, а також цілий ряд інших проблем.

     

    Категорія: Для вчителя старшої школи | Переглядів: 3209 | Додав: usova83 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar