Вівторок
16.10.2018
23:30
Категорії розділу
Шкільні новини [57]Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [1]Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [27]Сторінка бібліотекаря [3]
Сторінка психолога [22]Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19]Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9]ЗНО [8]
Школа майбутнього першокласника [6]Для батьків [6]
Спортивне життя школи [3]Для класного керівника [5]
ГПД [6]Робота з обдарованими [10]
Діяльність учнівського самоврядування [4]Екстернатна форма навчання [5]
Методична робота [4]Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Квітень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Квітень » 18 » Тема кохання в повісті «Ніч перед Різдвом» .Образи Оксани і Вакули
    14:59
    Тема кохання в повісті «Ніч перед Різдвом» .Образи Оксани і Вакули

    Зарубіжна література, 6-А клас

    Вчитель: Пронь Юлія Олексіївна;  стаж-1,5 роки

    Тема уроку:   Тема кохання в повісті  «Ніч перед Різдвом» .Образи Оксани і Вакули.

    Мета уроку:  провести екскурсію „Гоголівськими стежками”; презентувати повість „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору, схарактеризувати образи Вакули та Оксани в повісті М.Гоголя,  розкрити тему кохання в творі,показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,  уважність; сприяти розширенню у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу та  до творчості М.В.Гоголя.

    Очікувані результати: учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору; виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо); характеризує головні образи повісті(Оксану,Вакулу,Чорта,Солоху,Пацюка та ін.) висловлює власне враження від прочитаного.

    Обладнання: підручник, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника,презентація, фрагмент фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки».

    Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

    Зараз прочитав «Вечори поблизу Диканьки». Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності. А місцями яка поезія! Все це так незвичайно в нашій нинішній літературі …О.Пушкін

    ХІД УРОКУ

    І. Організаційний момент

    ІІ. Актуалізація опорних знань

    Перевірка домашнього завдання.

    Демонструється фрагмент фільму (момент колядок)

    - Ми тільки щопереглянули фрагмент фільму, знятого за дужевідомимтвором. І ви звичайно знаєте його. Автор цього твору–Микола Васильович Гоголь. Він вводить нас, читачів, у радісну і таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс.На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя, їхні традиції ,і звичайно, вирують почуття, почуття кохання.

    ІІІ.Оголошення теми й мети уроку, формулювання разом з учнями мети уроку

    - Сьогодні ми з вами продовжимо вивчати творчість Миколи Васильовича Гоголя, закріпимо вивчене,та спробуємо якомога ширше розкрити тему кохання в творі,будемо й далі  розвивати свої здібності.

    - Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)

    Епіграф уроку.

    • Давайте прочитаємо слова О. Пушкіна про Повість М. Гоголя «Вечори на хуторі поблизу Диканьки».
    • Я прошу вас задуматися над цими словами і сказати згодні ви зними чи ні.

    ІV. Мотивація навчальної діяльності

    Завдяки творам світової літератури ми з вами маємо можливість подорожувати по різних країнах, поринути у різні історичні епохи, відчути колорит, побут різних народів. Ми розширюємо свій світогляд. Великий українець Т. Шевченко писав:
    І чужого научайтесь,
    Й свого не цурайтесь.

    Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну.І саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну.
    Тож сьогодні ми знову доторкнемось до незвичайних подій:  загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі  біля Диканьки».

    V.Повторення вивченого на попередньому уроці.

    Питання по матеріалам з життя і творчості  М. В. Гоголя

    Біографія Миколи Гоголя.

    Учитель.

    Запитання

    - Які факти з життя Миколи Гоголя вас вразили найбільше? Чому?

    - Як письменник провів своє дитинство?( Письменник провів своє дитинство у родинному маєтку у с.Василівці, жила сім’я заможно і Микола Васильович ні в чому собі не відмовляв).

    - Як М. Гоголь пов'язаний з Україною?( Він народився на Полтавщині).

    - Які риси характеру митця ви б визначили як основні?(Наполегливість, чесність, працьовитість та ін.).

    Робота зі словником літературознавчих термінів.

    (Учні опрацьовують і записують до словника поняття «повість»)

    Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

    Завдання для учнів.

    Учитель пропонує класу спробувати в кінці уроку довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість.

    V. Вивчення нового матеріалу

    Учитель.Для того, щоб підійти до теми нашого уроку ми маємо пригадати як побудовано сюжет повісті.

    Запитання:

    • Як побудовано сюжет повісті  «Ніч перед Різдвом»?( У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії: перша – лінія чорта, друга – лінія залицяльників Солохи, третя – лінія Вакули й Оксани. А об`єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)
    • Яка основна думка повісті?( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом).

    Робота над героями повісті..

             Оксана і Вакула

    • Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і коваля Вакули. Безнадійне, невзаємне почуття коваля знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні. Багато подій сталося перед цим усього за одну ніч. Але не забуваймо. Що ця ніч була Різдвяна.
    • Тепер поглянемо, що робить, залишившись сама, красуня-дочка.

    Перегляд  уривку з кінофільму знятого за мотивами повісті М.Гоголя„Ніч перед  Різдвом” (розмова Оксани і Вакули )

    Бесіда

    • Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).
    • У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)
    • Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? (їй, скоріше, подобалися його подарунки і відданість. Вона крутила ковалем на всі боки.)
    • Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить…»)
    • Як ви думаєте, чому Вакула ніколи не сміявся? (Бо Вакула був закоханий у Оксану, яка не відповідала йому взаємністю. Його серце краялося, стискалося від туги через нерозділене кохання).
    • Як ви вважаєте, навіщо М.В. Гоголь додав до повісті лінію Оксани і Вакули, лінію кохання,  і чи потрібна вона взагалі? (Так, потрібна, адже всі лінії тісно між собою переплетені, а кохання головних героїв є наскрізним. Якби не стосунки Оксани і Вакули ми б не побачили у повісті цікавої подорожі коваля до Санкт-Петербургу, не познайомилися з козаками, Потьомкіним, королевою…)

    Фізкультхвилинка. 

    Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.

    1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі Солохи, яка літає зимовим небом.  Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)

    Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи.  Отже, почали.

    3-тя вправа - присідання.  Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха  вимушена ховати вас в мішок.  А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.

    Складання кластерів.

    Правила створення кластера

    1. Посередині чистого листочка записуємо ключове слово чи речення теми.

    2.  Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.

    3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні    зв’язки.

    4. Записуємо стільки  ідей, скільки називають діти.

    Тепер переходимо до наступної частини нашого уроку. Візьміть листочки і фломастери, які  лежать перед вами. Складемо кластери на головних героїв, а також на тему кохання.

    1.Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.

    2.Оксана- вродлива, горда, вередлива, вимоглива, любляча.

    3.Кохання – палке, ніжне, гаряче, бурхливе, болюче, віддане, горде.

    Робота з теорії літератури.

    Учитель:Ще один цікавий вислів Пушкіна після прочитання "Вечорів…",  "Що за привабливість ці казки"!. Давайте подумаємо, чому саме так висловився поет?( Бо зустрічаються елементи казки в повісті, Чорт вкрав місяць, Вакула літає на чорті).

    Народні традиції.

    - Яке українське релігійне свято описує Гоголь?

    Відповідь: Різдво.

    - Про які обряди ви дізналися?

    1. Колядування.

    2. Пост. Голодна кутя.

    - А чи дотримуємося з вами ми, українці, таких обрядів на Різдво?Звичайно.

    1)Вікторина.

    - Давайте перевіримо,  чи вдалося вам зануритися в текст повісті і виявитися спостережливими читачами.  Представники  кожної команди (клас поділено завчасно на декілька груп) по черзі  вийдіть до дошки і зніміть по три зірки. На кожній зірці номер питання, на якій команді належить відповісти. Отже, перша команда...

    1) Як називалося село, в якому  жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

    2) Ким доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

    3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

    4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

    5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

    6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

    7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

    8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохи. (Дяк)

    9) За  чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

    10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

    VІ. Підведення підсумків уроку.

    1) Гра  „Впізнай героя”. (ПРЕЗЕНТАЦІЯ)

    Учитель.

    Російський літературний критик Віссаріон  Григорович Белинський відмічав:  "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".

    Тому,  я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.(СЛАЙД 1)

    • …Вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі... А затее заду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди...(Чорт).(СЛАЙД 2)
    • ".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і булла вередлива, як красуня" (Оксана).(СЛАЙД 3)
    • Місцевий знахар і чаклун. В минулому - козак. Дуже великий і тому практично не ходить. Досить цікаві його слова : « Тому не потрібно далеко ходити, у кого чорт за плечами» (Пузатий пацюк)(СЛАЙД 4)
    • „...мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна  ні погана собою …До неї залицяються всі заможні чоловіки Диканьки, але вона  хоче лише отримати  їхнє господарство.” (Солоха). (СЛАЙД 5)
    • „... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі.” (Дяк). (СЛАЙД 6)
    • „…Єдиний на селі коваль. Майстер на всі руки. Дуже кохає Оксану і заради неї готовий на все”. (СЛАЙД 7)

    Учитель. Спробуйте довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість. (Відповіді учнів)

     

    Дайте відповіді на запитання за цим алгоритмом:

     

    Я

    запам’ятав …                 замислився над…           вирішив, що…

    Учитель. Гоголь  у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність.  Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.

    - Який же можна зробити висновок? Де твориться прекрасне? Які сили перемагають?   (Усе прекрасне твориться на землі.  Тут повинна торжествувати справедливість. Саме тут ми бачимо перемогу земного людського початку.)

    Як ви пам'ятаєте,  повість "Ніч перед Різдвом" входить у збірку "Вечора на хуторі біля Диканьки".  У 2012 році у цієї книги був ювілей, їй виповнилося 180 років. Щоб пам'ять про цю книгу збереглася довше, ми з вами зробимо експрес-газету (тобто швидку газету).

    Початок вже покладений - це ваші кластери на головних героїв, ілюстрації до повісті, а також ваші сенкани.

    Самооцінювання. Визначення 2-3 найактивніших учнів.

    VІІ Домашнє завдання.

    Скласти кросворд до прочитаної повісті (високий рівень),намалювати малюнок (достатній рівень).

    Опрацьована література:

    1. Є.В. Волощук.  Світова  література.  6  клас. - Київ.   «Ґенеза».2014 р.
    2. Шутько Р.Б. Зарубіжна  література.  6  клас.  Матеріали до  уроків./Укладач Р.Б. Шутько. – Харків: Торсінг.- 2000р.
    3. http://www.ukrlib.com.ua/essay/printout.php?id=33
    4. http://www.school-essays.info/fantastichni-j-smishni-epizodi-v-povisti-n-v-gogolya-nich-pered-rizdvom-plan/
    5. Смирнова Р.Таємниці біографії Гоголя./ Р. Смирнова //Чумацький шлях. – 2007. - №6. – С. 11-13
    Категорія: Для вчителя основної школи | Переглядів: 5464 | Додав: usova83 | Рейтинг: 5.0/1
    Всього коментарів: 0
    avatar