Психологічна підготовка до школи.
Напевно, вступ до школи є одним з найбільш стресових подій у житті дитини. У цей період змінюється все його звичне оточення, спосіб життя, соціальний статус, стосунки з людьми.
Гра йде на задній план, на перше місце виступає навчання. Діти відчувають, що до його особистості раптом змінюється ставлення - він може все схоплювати на льоту, а може не встигати з багатьох предметів, його хвалить або лає вчитель, оцінюють однолітки. Це емоційно і фізично важкий час для дитини, і він повинен вступати в нього повністю готовим.
Успіхи і невдачі в навчанні багато в чому залежать від розвитку пам'яті, уваги і мислення дитини. Кращий спосіб їх тренувати - гра. Зараз розроблено безліч ігор і вправ, якими Ви можете скористатися. Займайтеся зі своєю дитиною. Ігри та вправи з розвитку дрібної моторики - ліплення, малювання, вироби, конструювання і т.д ..
Практичні поради психолога батькам майбутніх першокласників
Для підтриманняпізнавальноїактивності:
- заохочувативсізусиллядитини, а самеїїбажанняпізнаватинове;
- важливовідповідати на всізапитаннядитини, займатися з нею тим, щоїйподобається;
- уникатистереотипів та шаблонів у роботі, розвиватитворчість.
З метою запобіганняформування негативного образу "Я” дитинибажано:
- уникатинегативнихоцінокдитини, результатівїїдіяльності;
- порівнюватирезультатироботидитинитільки з їївласнимидосягненнями, а не з досягненнямиіншихдітей;
- не смикатидитинущохвилини, не говоритиїй про їїнедоліки, не пригнічуватиініціативудитини. Твердістьлінії у вихованнідосягаєтьсятерпінням, відсутністюпоспіху;
- не плутатипоняття "хороша” і "зручна” дитина;
- кожнадитина в процесівиховання, спілкування з вихователем, вчителем, батьками маєпочуватисязахищеною.
Орієнтація на позитивний контакт з дитиною:
- любитидітей;
- знайти золоту середину міжперіодичнимиперебуваннямималюканаодинці з собою і спілкуванням з дорослими;
- кожнадитинапотребуєлюбові і теплотипочуттів для повноцінногоособистісногорозвитку.
Орієнтація на індивідуальністьдитини:
- психологічнездоров'ядитини — їїбажання бути "всим, чим вона може”;
- розвитоксвогопотенціалу через самоактуалізацію, знаходження правильного уявлення про самого (саму) себе.
- Уникайтеавторитарного стилю у вихованнідітей!
- Уникайте прямого тиску на дитину.
Оцінити підготовленість своєї дитини до школи батькам допоможетакий тест.
«Чи готова дитина до школи ?»
- Чихоче Ваша дитинайти до школи?
- Чидумає Ваша дитина про те, що у школі вона багатодізнається й навчатися буде цікаво?
- ЧиможеВашадитинасамостійновиконувати справу, яка потребуєзосередженості, впродовж 30 хвилин (наприклад, збиратипазли)?
- Чи Ваша дитина у присутностінезнайомиханітрохи не соромиться?
- Чивміє Ваша дитинаскладатирозповіді за картинкою не коротші, ніжізп’ятиречень?
- ЧиможеВашадитинарозповістинапам’ятькількавіршів?
- Чивміє вона змінюватиіменники за числами?
- ЧивмієВашадитиначитати по складах абоцілими словами?
- ЧивмієВашадитинарахувати до 10 і в зворотному порядку?
- Чиможе вона розв’язуватипростізадачі на віднімання й додаванняодиниці?
- Чи правильно, що Ваша дитинамає «тверду руку» (розвинутудрібну моторику)?
- Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?
- Чиможе Ваша дитинакористуватисяножицями і клеєм (наприклад, робитиаплікації)?
- Чиможе вона зібратипазли з п’ятичастин за хвилину?
- Чизнаєдитинаназви диких і свійськихтварин?
- Чим же вона узагальнюватипоняття (наприклад, назвати одним словом овочіпомідори, моркву, цибулю)?
- Чи любить Ваша дитинасамостійнопрацювати – малювати, збиратимозаїкутощо?
- Чиможе вона розуміти і точно виконуватисловесніінструкції?
Кожна позитивна відповідьоцінюється одним балом. Результатитестуваннязалежатьвідкількостіпозитивнихвідповідей на запитання тесту. Отже, якщобалів:
15 – 18 – дитина готова йти до школи. Ви не дарма з нею працювали, а шкільнітруднощі, якщо і виникнуть, можна буде легко подолати;
10 – 14 – Ви на правильному шляху, дитинабагаточогонавчилася, а запитання, на які Ви відповіли “ні”, підкажуть Вам, над чиміщепотрібнопопрацювати;
9 і менше – почитайте спеціальнулітературу, постарайтесяприділятибільше часу заняттям з дитиною, звернітьувагу на те, чого вона не вміє.
Результатиможуть Вас розчарувати. Але всі ми – учні у школіжиття. Дитина не народжуєтьсяпершокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, щопіддаютьсякорекції. Вправи, завдання, ігри, обрані Вами для розвиткудитини, вона легко і весело можевиконувати з мамою, татом, бабусею, старшим братом – усіма, хтомає час і бажаннянавчатися разом з дитиною. Добираючизавдання, звернітьувагу на слабкімісцярозвиткудитини. |