Четвер
25.04.2024
17:23
Категорії розділу
Шкільні новини [90] Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [2] Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [29] Сторінка бібліотекаря [2]
Сторінка психолога [32] Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19] Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9] ЗНО [5]
Школа майбутнього першокласника [6] Для батьків [7]
Спортивне життя школи [7] Для класного керівника [6]
ГПД [6] Робота з обдарованими [11]
Діяльність учнівського самоврядування [2] Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4] Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1] Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Квітень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Квітень » 18 » Втілення в образі Бермана найкращих людських рис
    15:10
    Втілення в образі Бермана найкращих людських рис

    Зарубіжна література, 7-А клас

    Вчитель: Пронь Юлія Олексіївна;  стаж-1,5 роки

    Тема. Втілення в образі Бермана найкращих  людських  рис:

    готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього.

    Мета. Закріпити знання учнів про новелу як жанр; формувати навички характеристики  образів художнього твору, удосконалювати навички аналізу художнього твору; розвивати вміння переказувати художній текст; аргументовано висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі; розвивати творчі здібності, критичне мислення учнів; сприяти вихованню почуття милосердя, готовності до самопожертви заради інших, толерантність та гуманізм, естетичні смаки, уміння виживати в світі попри всі негаразди,.

    Обладнання. Портрет О. Генрі, текст новели «Останній листок», ілюстрації до твору, листки, роздатковий матеріал, портрет.

    Тип уроку. Закріплення вивченого матеріалу.

    Хід уроку

    «Треба бути Людиною, незважаючи

    на всю жорстокість навколишнього світу,

     і це можливо.»

    О.Генрі

    І Організація класу.

    ІІ Мотивація навчальної діяльності

    Слово вчителя.

    Ви, мабуть, не раз замислювались над запитанням: що в людському житті найголовніше? Без чого людина не може бути людиною, незалежно від того, якою б сильною, сміливою, розумною вона не була б ?

    -  Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини?(Вірність, міцність, постійність, надійність, лицемірство, користь, зрада, повага, взаєморозуміння, чуйність, відповідальність.).

    Все правильно. Тема людських взаємовідносин завжди була у центрі митців. Чому? Ми спробуємо відповісти, проаналізувавши новеллу О.Генрі «Останній листок».

    ІІІ. Домашнє завдання.(Стисло переказати сюжет новели О. Генрі "Останній листок").

    Очікувана відповідь."Останній листок" О. Генрі — це зворушлива історія самовідданої дружби і самопожертви. Центральні персонажі твору — дві бідні дівчини-художниці Сью і Джонсі, які приїхали до Нью-Йорка з провінції. У листопаді одна з них, Джонсі, тяжко захворіла на пневмонію. Годинами вона дивилась у вікно на плющ, який ріс на стіні будинку у дворі, лічила листки, що опадали із плю­ща. Джонсі здавалося, що коли останній листок опаде, вона помре. Усі зусилля Сью збити Джонсі з цієї небезпечної думки зазнавали поразки. І ось на плющі залишився останній листок. Життя дівчини врятував старий художник на ім'я Берман, бідний невдаха, який жив на першому поверсі, підстудією Сью і Джонсі. Вінпідльодянимдощемуночінамалював на стіні листок плюща замість того, якогозірваввітер. Зображення листка, що не підкоряєтьсяхолоднимвітрам і залишається на плющі, збудило в Джонсі волю до життя, і вона одужала, щобнасолоджуватисябуттям і реалізувати свою заповітнумрію — намалюватиНеаполітанську затоку. А старий Берман захворів на пневмонію і помер, здійснившибезкорисливий подвиг в ім'ялюдини.

    ІV.Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

    Звернітьувагу! Ще однією гордістю для американців є гора Рашмор, на якій висіченні скульптури – гігантські голови чотирьох американських президентів: Джорджа Вашингтона, Томаса Джефферсона, Теодора Рузвельта і Абрахама Лінкольна. Саме їм американці завдячують у розбудові країни, захисті конституційних та моральних прав людей. О.Генрі у своєму творі, який ви прочитали, як справжній американець, теж через образ Бермана розкриває найкращі людські риси характеру, як толерантність, небайдужість до чужого горя та чужого життя, велике почуття любові до інших.  Запишіть, будь ласка, тему уроку та епіграфа у зошити.

    1. Проблемне питання.(Вчитель пропонує записати і проблемне питання до зошита, а в кінці уроку розглянути його більш детально).

    «ЧОМУ НОВЕЛА МАЄ НАЗВУ «ОСТАННІЙ ЛИСТОК І ЧИ ЗДАТНЕ МИСТЕЦТВО ВРЯТУВАТИ ЖИТТЯ ЛЮДИНІ?»

    V Актуалізація опорних знань.

    1. Рольова гра «Асоціативний кущ».

    - Назвіть слова - асоціації, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «останній». (Учні називають слова «дзвінок», «подих», «урок», «шанс», «плач», «сум»).

    - Зауважу, що із словом «останній» у всіх виникають сумні асоціації. А що ж символізуватиме «останній листок» О.Генрі? («життя», «початок», «надія», «боротьба»).

    2. Вправа «Так чи ні»

    −  Пропоную перевірити відомості про автора вправою «Так чи ні ?»

    Справжнє ім’я О. Генрі Вільям Сідні Портер. Так чи ні?
    О.Генрі – американський письменник. Так чи ні?
    Вихованням хлопця в дитинстві займався батько. Так чи ні?(тітка)
    В 15 років став фармацевтом в аптеці батька. Так чи ні?(дядька)
    О. Генрі мав власну газету. Так чи ні?(Роллінг Стоун)
    Псевдонім у письменник аз’явивсясаме у в’язниці. Так чи ні?
    Секрет свого псевдоніма письменник не розкрив. Так чи ні?(автор довідника Етьєн Оссіан Генрі)
    У період 1904 - 1910 р. вийшло 9 збірок новел. Так чи ні?
    Життя О. Генрі було важким, повне випробувань. Так чині?
    Жанр, в якому працював О. Генрі – це новела. Так чи ні?
    За своє життя О. Генрі написав 300 новел і оповідань? Так чи ні? (273 і роман «Королі і капуста»)

    V Формування вмінь та навичок

    1. Робота з текстом

    О. Генрі ввійшов в літературу як письменник-новеліст. Пригадайте. Коли ми з вами вже зустрічалися з новелою?(Рей Бредбері «Усмішка» 6 клас)

    Дайте визначення новели.

    Новела (італ. Novella - новина) – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властивіла конізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.

    −  Коли відбуваються події у новелі? (Восени, у листопаді)

    −  Чому, на вашу думку,  відбуваються восени? (Осінь – це яскрава і водночас сумна пора року, дерева скидають листя, природа в неприкрашеному вигляді, відчувається незахищеність.)

    −  Що є особливою прикметою в цьому творі?Знайдіть і зачитайте уривок в якому описується ця прикмета(плющ на стіні будинку).

    −  Коли ми вперше «натрапляємо» на образ Бермана у творі? За яких обставин? (Автор описує хворобу дівчинки Джонсі і її розчарування. Вперше ми чуємо про Бермана, коли Сью, яка допомагає хворій подрузі, вирішує покликати старого, щоб нібито змалювати з нього образ відлюдька).

    -   Яким автор змальовує Бермана? Зачитайте. («Старий Берман був художником і жив на першому поверсі під ними. Йому вже перевалило за шістдесят, і борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика. В мистецтві Берман був невдахою. Сорок років тримав він у  руках пензель, але й на крок не наблизився до своєїМузи, щоб хоч торкнутися краю її мантії. Він весь час збирався створити шедевр, але навіть не почав над ним роботи. Уже кілька років, як він не малював нічого, крім якоїсь мазанини - вивісок та реклам. На шматок хліба він заробляв, позуючи тим молодим художникам з колонії, які не могли платити натурникові-професіоналу…»).

    -  Чому саме до нього звернулася Сью? (Він жив недалеко, напевно вони спілкувалися часто, бо мали спільне покликання – малювати).

    -  Чи зумів Берман допомогти Сью? (Не так Сью, як Джонсі. Із півслова він зрозумів, що може поставити хвору дівчинку на ноги.)

    -  Чому Берман не втішає хвору словами? (Берман – старий і досвідчений, його зоряний час – минув. Зараз потрібно врятувати молоде життя. Що він і робить, малюючи цілу ніч останній листок. Слова в цьому випадку недоречні, треба діяти. Джонсі і Берман схожі – вони творч іособистості, люди світу мрій).

    (Матеріал можна скоротити за браком часу)

    2. Фізкультхвилинка «Імітація дощу» Так як О. Генрі змалював у новелі пору року осінь, а вона найчастіше супроводжується дощами, ми з вами зараз спробуємо самостійно створити спочатку краплі дощу, а потім зливу, яка знову перейде до тихого дощику.

    Діти підводяться. Спочатку вони труть рука об руку, утворюючи шум вітру, потім починає накрапати дощ(діти поклацують пальцями), далі дощ стає сильнішим (учні плещуть в долоні), починається гроза( учні плещуть в долоні плюс додають ходьбу на місці),далі гроза змінюється дощем, дощ потроху затихає, вітер вщухає, негода заспокоюється (діти виконують вправи у зворотному порядку).

    3. Робота з картками.

    Картка №1

    Що таке тема? Сформулюйте тему новели.(Тема – це те, про що розповідається в творі. Розповідь про хворобу Джонсі і її одужання).

    Що таке гуманізм?(Гуманізм – чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності).

    Картка №2

    Що таке сюжет твору? Встановіть послідовність подій в творі.

    ( Сюжет – це послідовність подій у творі.

    6- А) Останній листок залишився.

    1- Б) Холодний невидимий пришелець.

    3- В) Джонсі щодня рахує листки плюща.

    8- Г) Шедевр Бермана.

    2- Д) Розмова Сью з лікарем.

    4- Е) Турботлива Сью.

    7- Є) Перемога над хворобою.

    5- Ж) Сью розповідає Берману про хворобу подруги)

    Картка№3

    Як ви розумієте, слова пневмонія, плющ, шедевр, мольберт.(Пневмонія – гостре запалення легень. Плющ – плямоподібна рослина, дикий виноград. Шедевр – винятково досконалий майстерний твір мистецтва. Мольберт – це дерев’яний верстат для живопису,на якому встановлюють підрамок з полотном).

    3. Аналіз героя.

    - Ми знаємо те, що шедеври можуть створювати лише генії. Без сумніву одним із них є Мікеланджело Буанароті, якого О.Генрі згадує як автора скульптури «Мойсей», описуючи Бермана.

    - А що вам відомо про Мойсея? (Мойсей – біблійний герой, пророк, який 40 років водив людей по пустелі. Через нього Бог передав людям на землю 10 заповідей на скрижалях).

    - Чи випадково автор порівнює Бермана із Мойсеєм? Чому?(Ні. Обидва герої старшого віку, досвідчені, готові прийти на допомогу іншим, уособлюють добро. Як пророк блукав з ісвоїм народом аж 40 років пустелею,прямуючи до кращого життя, так і Берман мріяв створити шедевр – намалювати безсмертну картину. Ризикуючи життям вони виконали свої місії. Біблійний герой привівсвій народ «у землю обітовану», а художник написав свій шедевр – останній листок плюща на стіні будинку для Джонсі).

    4. Слово вчителя.

    Справді, яка різниця, де виставляють шедеври, чи у знаменитих картинних галереях чи на глухій стіні цегляного будинку? Головне, щоб він приніс естетичне задоволення, змусив нас замилуватись створеною красою! Подарував життя! Шедевр Бермана залишиться безсмертним у пам’яті вдячних людей! Як і шедеври Мікеланджело!

    VІ. Закріплення вмінь та навичок

    1. Слово вчителя.

    - Чому автор обрав плющ?(Досить цікава символіка новели. В оригіналі новели «Останній листок» вжите слово «vine», що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І не випадково. У християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Плющ в’ється вгору - людина чіпляється за життя, долає негаразди, якщо засихає – людина теж знаходиться у тяжкому фізичному, моральному чи то психологічному стані. Тому в новелі використано образ саме цієї рослини)

    − Що ж сталося з Берманом?(Образ Бермана набуває справжньої духовної величі, а смерть його викликає в нас біль, ніби із життя пішла близька для нас людина).

    2. Рольова гра «Упізнай героя».

    - Прикладів так званих жертвоприношень у літературі описано багато. Спробуємо і ми пригадати уже відомих нам героїв, щожертвували своїми інтересами, життям заради когось.

    1. Завдяки мені помешкання людей стали світлими в найтемніші вечори. Це я навчив їх різних ремесел. За що цар богів і покарав мене.(Прометей. «Міфи про Прометея»).

    2. Я залишила теплу домівку, люблючу бабусю і помандрувала шукати свого друга-брата, який так потребував моєї допомоги. (Герда із твору «Снігова королева»).

    VІ Підсумок уроку

    1. Проблемне питання

    −  «Чому новела має назву «Останній листок і чи здатне мистецтво врятувати життя людині?»(Тому, що цей листок був останнім малюнком у житті Бермана, але цей малюнок став вічним шедевром у пам’яті Сью й Джонсі. В даному випадку мистецтво врятувало життя дівчині. Але якщо брати сьогодення, то складно говорити про мистецтво, яке може врятувати нам життя. Кожна людина-індивідуальність, і кожен шукає вихід зі складної ситуації по-своєму )

    2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

     О. Генрі допоміг мені зрозуміти, що …

      сенс життя у самому житті, треба жити всупереч обставинам і негараздам;

    −  життя нам дається тільки один раз, тому маємо витрачати його на добрі справи;

    −  взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому – це засіб подолання життєвих негараздів)

    VІІ Домашнє завдання. Виставлення оцінок.

    Початковий рівень – скласти план до уривка (на вибір);

    Середній рівень– намалювати ілюстрації до новели;

    Достатній рівень– скласти кросворд до твору;

    Високий рівень – написати історію, про те,як склалися долі Сью та Джонсі.

     

    ОПРАЦЬОВАНА ЛІТЕРАТУРА

    1. Боровинський В.С. Про О. Генрі – сумна доля веселого оповідача/ В. С. Боровинський. - М.: Книжкова палата, 2000.
    2. http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/3408/
    3. Мішуков О. Світова література і культура (навчальний посібник для абітурієнтів)/ За ред. О. Мішукова. - Херсон. - 2004.- с. 167-172.

     

    Категорія: Для вчителя основної школи | Переглядів: 3424 | Додав: usova83 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar