П`ятниця
14.12.2018
06:50
Категорії розділу
Шкільні новини [60]Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [1]Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [27]Сторінка бібліотекаря [3]
Сторінка психолога [22]Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19]Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9]ЗНО [3]
Школа майбутнього першокласника [6]Для батьків [6]
Спортивне життя школи [3]Для класного керівника [5]
ГПД [6]Робота з обдарованими [10]
Діяльність учнівського самоврядування [2]Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4]Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1]Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Лютий 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Лютий » 1 » Складнопідрядні речення з підрядними обставинними
    14:44
    Складнопідрядні речення з підрядними обставинними

    Українська мова

    9 клас

    Орєхова Катерина Євгенівна

    І категорія

    Стаж - 22 роки

    Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними. Підрядні часу, мети, місця

    Мета:  дати поняття про складнопідрядні речення з підрядними часу, мети, часу; формувати вміння розпізнавати ці речення, визначати в  них граматичні основи, головну й підрядну частини;  розвивати комунікативну компетентність, пунктуаційну грамотність, логічне й образне мислення, пам'ять, уміння аналізувати; виховувати патріотизм, зацікавити народнопоетичними рослинними символами, їх неповторністю й  різноманітністю. 

    Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

    Обладнання: ілюстративний матеріал.

    Хід  уроку

                1. Актуалізація досвіду учнів.        

    Спіймай помилку.

                – Складнопідрядне речення – це таке речення, у якому прості речення незалежні.

                – Підрядне речення з'єднується з головним сполучниками підрядності.

                – У складнопідрядному реченні на питання відповідає головне речення.

                – Вказівні слова можуть мати підрядні речення.

                – Є два види підрядних речень – означальні й з'ясувальні .

                – Підрядні речення завжди стоять після головного.      

    Завдання. Знайдіть лише підрядні сполучники.

     а) а, але, щоб, проте, зате, однак;

     б) що, і, проте, мовби, тому що;

     в) щоб, як, якби, хоч, мов, коли.

                Гра "Третій зайвий". 

    1) Сумую знов за невідомим, що завжди манить далиною.

    2) Угорі озвалися журавлі, що взяли літо на крила і летіли з ним у далекий вирій.

    3) Командир повідомив про те, що наступ почнеться опівночі.

    Завдання. Визначити, якій зі схем відповідає подане речення?

    І марив  я тоді, що в сій громаді, серед нового краю розпалю я одвічної краси нове багаття.

     а) [    ]  , ( що… ), (  ).

     б) [    ]  , ( що …).

     в) [    ], [    ] , (  ).

     г) [    ] , [ що ].

                3. Оголошення теми та мети уроку.      

                4. Засвоєння нового  навчального матеріалу.

    Завдання. Розгляньте таблицю. За допомогою цих даних дайте визначення  кожного  із видів складнопідрядних речень.

    Підрядні

    місця

    Вказують на місце дії, про яку говориться в головному реченні

    Де? Куди?

    Звідки?

     

    Сполучні слова: де, куди, звідки

    Там є надія , де є життя.

    Підрядні часу

    Уточнюють час дії, про яку говориться в головному реченні

    Коли?

    Із якого часу?

    Як довго?

    Сполучники і cполучні cлова: коли, поки, у той час як

    Доки людина дихає, вона сподівається.

     

    Підрядні мети

    Уточнюють мету дії

    Із якою  метою? 

    Для чого?

    Навіщо?

    Сполучники:щоб, для того щоб, аби, із тим щоб

    На те й лихо, щоб з ним битися.

     

                – Майже у всіх народів є улюблені рослинні символи. У канадців, скажімо, клен, у росіян – берізка, а у нас – калина, верба, барвінок та інші. Це справжні народні обереги, які не тільки прикрашають життя людини, а й захищають її від злих духів, лікують від багатьох хвороб. Речення, підібрані до сьогоднішнього уроку, допоможуть вам більше дізнатися про народнопоетичні символи українців. 

                Завдання. Визначте  головне й підрядне речення , вкажіть вид підрядного речення.

    1) Коли починали будувати хату, калину садили біля застільного вікна.

    2) Вважали, що це – символ любові, мудрості, добра.

    3) Садили калину біля криниці, щоб вода була холодною й смачною.

    4) Вона уособлює той наймиліший серцю куточок землі, де ми народилися.

    5) Там, де росла калина, дівчата водили хороводи, співали пісні про кохання.

    Завдання. Зробіть синтаксичний розбір речень, накресліть схеми, вкажіть вид  підрядного.

    а) Обов’язково садили вербу біля криниць і колодязів, щоб оберігала вона холодну воду й давала прохолоду в літню спеку.

    б) Тоді, коли починає жовтіти на деревах донедавна зелене листя, на узліссі та коло прохолодного непривітного струмка можна натрапити на розлогий кущ, обтяжений червоними гронами.

    в) Там криниця, де вербиця.

                – Про народнопоетичні рослинні символи складено багато легенд. Прочитайте одну з них та виконайте завдання.                   

    Легенда про калину

                Колись давно Україну розоряли численні орди завойовників. Чоловіків вони вбивали, а жінок забирали в неволю.

    Одного разу на село, у якому жила дуже гарна дівчина, напали татари. Коли воєвода помітив красуню, почав ловити. Щоб урятуватися, дівчина довго втікала. І була б утекла, але зачепилася своїм червоним намистом за гілку дерева. Воєвода наздогнав красуню тоді, коли намистини розсипались по землі.

    Відтоді минув не один десяток літ, давно померла в неволі дівчина. Там, де розсипалось намисто, виріс кущ калини. Із того часу калина росте в  Україні.

                Завдання. Установіть відповідність між реченнями та їх видами.

    1) Колись давно Україну розоряли численні орди завойовників.

    2) Чоловіків вони вбивали, а жінок забирали в неволю.

    3) Одного разу на село, у якому жила дуже гарна дівчина, напали татари.

    4) Коли воєвода помітив красуню, почав ловити.

    5) Щоб урятуватися, дівчина довго втікала.

    6) І була б утекла, але зачепилася своїм червоним намистом за гілку дерева.

    7) Воєвода наздогнав красуню тоді, коли намистини розсипались по землі.

     8) Відтоді минув не один десяток літ, давно померла в неволі дівчина.

    9) Там, де розсипалось намисто, виріс кущ калини.

    10) Із того часу калина росте в Україні.

    а) складнопідрядне з підрядним означальним;

    б) безсполучникове складне речення;

    в) складносурядне реченн;я

    г) складнопідрядне з підрядним обставинним часу;

    д) складнопідрядне з підрядним обставинним  мети;

    е) складнопідрядне з підрядним обставинним місця.

    Завдання. Запишіть речення, поставте розділові знаки, накресліть схеми, вкажіть вид підрядного.

    1) Тарас Шевченко привіз із собою на заслання вербову гілочку із якої розрослося велике дерево назване вербою Тараса.

    2) А крім того викопав криницю серед пісків щоб свій гай поливати.

    3) Щоб виховувати належно юне покоління раніше вербу заготовляли возами і зберігали в школах на військових складах та в судах.

    4) Коли верба розросталася коло брами під нею майстрували лавицю.

    5) Із верби аби дитина мала добрий сон робили колиску.

    6) Біля верби намагалися зустрічатися щоб злий дух пару не розділив.

    – Перевірте, чи правильно ви виконали завдання, порахуйте кількість помилок.

    1) Тарас Шевченко привіз із собою на заслання вербову гілочку, із якої розрослося велике дерево, назване вербою Тараса.

           [     ] , (    ).  Означальне

    2) А крім того, викопав криницю серед пісків , щоб свій гай поливати.

           [    ] , (  ).  Обставинне мети

    3) Щоб виховувати належно юне покоління, раніше вербу заготовляли возами і зберігали в школах, на військових складах та в судах.

          (     ) , [    ] . Обставинне мети

    4) Коли верба розросталася , коло брами під нею майстрували лавицю.

            (      ), [    ] . Обставинне часу

    5) Із верби , аби дитина мала добрий сон, робили колиску.

             [  ,(   ) , ] . Обставинне мети

    6) Біля верби намагалися зустрічатися, щоб злий дух пару не розділив.

            [    ], (  ) . Обставинне мети

    Завдання. Прослухайте текст, намагайтесь запам’ятати деталі, щоб відповісти на запитання.

    Є цікава легенда про появу на світ Божий барвінку. Ним став чужинець, якому запала в око наша дівчина. Вився за нею, сох, про все на світі забув. Коли перед Богом став, то почав просити в нього допомоги: "Впусти, Господи, туди, де вона". Так і сталося. Де вона ступала, там і він слідом. Коли дівчина померла, зацвів на її могилі рясно барвінок.

    – На основі тексту дайте відповіді на запитання, будуючи речення певного виду.

    – Хто став барвінком?  ( Підрядне означальне.)

    – Коли чужинець почав просити в Господа допомоги?  ( Підрядне часу.)

    – Про що він просив Бога?  ( Підрядне місця.)

    – Доберіть означення-прикметники до слів калина, верба, барвінок.

    Завдання. Запишіть  тезу до виступу з теми "Для чого нам треба знати народнопоетичні рослинні символи?".

    5.  Підбиття підсумків роботи.

    – Чого ми сьогодні навчилися?

    – Що нового дізналися?

    Гра "Ланцюжок": вкажіть вид підрядного.

    Калину садили біля хати, щоб не переводився рід.

    Калина – жива душа того, хто посадив її.

    Щоб швидко рости, діти-підлітки під вербою водили хороводи.

    Дівка як верба. Де посадиш, там і прийметься.

    Гілкою із верби накривали вбитого воїна, аби його душа швидше до Бога відлетіла.

    Коли дівчина віддавалася, хлопець приносив їй на весілля кетяг калини.

    Коли кетяги калини достигали, їх чіпляли попід стріхою.

    Барвінок, щоб уберіг від нещастя, малювали під вікнами хати, над дверима.

    Барвінок тулили до всього, що потребувало вічності й краси.

    6. Домашне завдання.

     Стор. 95, 97 – 98, вправа 143.

    Категорія: Для вчителя основної школи | Переглядів: 352 | Додав: usova83 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar