П`ятниця
29.03.2024
14:10
Категорії розділу
Шкільні новини [90] Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [2] Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [29] Сторінка бібліотекаря [2]
Сторінка психолога [32] Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19] Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9] ЗНО [5]
Школа майбутнього першокласника [6] Для батьків [7]
Спортивне життя школи [7] Для класного керівника [6]
ГПД [6] Робота з обдарованими [11]
Діяльність учнівського самоврядування [2] Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4] Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1] Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Січень » 28 » Організація самопідготовки у групі продовженого дня
    13:20
    Організація самопідготовки у групі продовженого дня

    Організація самопідготовки у групі продовженого дня

     

    Самопідготовка– це щоденне навчальне заняття учнів у групі продовженого дня.Самопідготовка сприяє виробленню у школяра навичок планування навчальної роботи; розподілу сил і часу; розвитку уваги, пам’яті, мислення, мовлення; пробудженню бажання більше знати, використовувати свої знання на практиці.

    Підготовча частина триває 5 -10 хвилин. В цей час учні складають план роботи, з’ясовують міст завдання, виділять головне в роботі, отримують консультації  про необхідний дидактичний матеріал, посібники.

    Приступаючи до роботи, учні повинні уявляти, у якій послідовності вони будуть працювати над розв’язанням задачі та виконанням вправи. Виконуючи вправу, вони спочатку повинні уважно прочитати завдання до неї, визначити, яким правилом скористуватись під час її виконання. Якщо треба, учні знаходять це правило, читають його, наводять свої приклади. Діти вчаться користуватися словниками, схемами, додатковими текстами. Саме в цей період необхідно приділити значну увагу роботі з пам’ятками. Вчитель повинен пояснювати, як треба виконувати завдання, давати зразки виконання вправ, поступово підводити їх до самостійної роботи.

    Велику роль відіграє самопідготовки  в залученні учнів до роботи з книгою, розвитку самостійності, вміння отримувати знання з різних джерел.

    Діти повинні знати, скільки часу їй відводиться на розв’язування задачі та прикладів, на виконання граматичних вправ, на підготовку усних завдань. Тому доречно у класі мати годинник – це допомагає вихователеві та школярам раціонально використовувати кожну хвилину. Дуже важливо, щоб діти швидко і повність включались в роботу. Вчасний початок приготування домашнього завдання –необхідно умова впливу на якість завдання. Уміння діяти послідовно самостійно планувати цю послідовність важливий фактор успішності самопідготовки.

    Наприкінці самопідготовки підводиться короткий підсумок роботи, вказуються позитивні сторони та недоліки, оцінюється виконання завдань.

    Вимоги до організації самопідготовки у групі продовженого дня

     

    Для результативності самопідготовки вихователь певний порядок, якого обов’язково дотримуються вихованці.

     

    Вимоги до самопідготовки

    Організаційно - дисциплінарні

    Гігієнічні

    Дидактичні

    Виховні

     

    Організаційно – дисциплінарні вимоги

    Обов’язковість щоденної самопідготовки

     

    Економічний розподіл часу

     

    Порядок на робочому місці

          Для переконання школярів у корисності самопідготовки вихователь використовує пояснення, прохання, поради, умовляння. Під час самопідготовки доцільно використовування методи привчання, випробування. Вихователь впливає на дитину різними засобами піклування, захисту, допомоги. Він повинен заспокоїти, підбадьорити учня в разі невдачі.

    Великий виховній ефект дає використання засобів заохочення: довіра, підбадьорення, схвалення. Але вихователь має бути дуже обережним щодо засобів покарання, користуючись лише зауваженнями, засудженнями, недовірою, зближеннями.     

    ПАМ `ЯТКА «ЯК ПРАЦЮВАТИ ПІД ЧАС САМОПІДГОТОВКИ»

    1.      Відкрий щоденник і прочитай розклад уроків на завтра.

    2.      Приготуй все необхідне для роботи.

    3.      Прибери все зайве з робочого місця.

    4.      Починай з найскладнішого завдання.

    5.      Не поспішай, пиши красиво и акуратно.

    6.      Під час роботи не відволікайся

    7.      Роби невеликі перерви.

    8.      Під час роботи не можна їсти й пити. Це потрібно робити під час перерви.

    9.      Якщо чогось не можеш виконати - не хвилюйся. Зроби перерву, а потім продовж роботу.

    10.  Коли повністю виконаєш домашнє завдання, збери портфель і впорядкуй робоче місце.

     

    ПАМ `ЯТКА «ЯК СЛІДКУВАТИ ЗА СВОЄЮ ПОСТАВОЮ»

    Під час роботи стеж за своєю поставою, від цього залежить робота серця, легенів, розвиток м’язів. Привчай себе сидіти прямо, поклавши лікті на стіл. У такому положенні ти менше стомлюватимешся.

    ·      Спину тримай рівно, лікті поклади на стіл.

    ·      Постав ноги на підлогу або підніжку.

    ·      Слідкуй за відстанню між очима й зошитом(постав лікоть на стіл, кінчиками вказівного й середнього пальців торкнися скроні – ця відстань правильна).

    ·      Між краєм стола й грудьми має проходити кулачок.

    ·      Поклади правильно зошит (нижній кут сторінки, на якій ти пишеш, повинен бути навпроти середини живота).

    ·      Тримай правильно ручку. 

     

    ПАМ `ЯТКА «ПРАВИЛА ВИКОНАННЯ УСНИХ ДОМАШНІХ ЗАВДАНЬ»

    1. Пригадай, про що розповідав учитель на уроці.
    2. Прочитай текст повністю. Якщо треба, користуйся малюнками, картою, словниками, схемами.
    3. Читай уважно, намагаючись запам`ятати основне.
    4. Для того щоб краще запам`ятати, записуй у зошит дати, назви, імена.
    5. Спробуй переказати прочитане.
    6. Прочитай удруге, звертаючи увагу на ті місця, які ти забув або пропустив.
    7. Спробуй відтворити прочитане подумки, а потім уголос. Якщо текст за обсягом великий і погано запам`ятовується, запиши короткий план прочитаного і спробуй переказати, користуючись цим планом.

     

    ПАМ`ЯТКА «ПРАВИЛА ВИКОНАННЯ ПИСЬМОВИХ ДОМАШНІХ ЗАВДАНЬ»

    1.      Наведи лад на своєму робочому місці, приготуй усе необхідне для роботи.

    2.      Пам`ятай про поставу під час сидіння за партою.

    3.      Прочитай завдання, подумай, які правила слід застосувати при виконанні вправи. Пригадай їх. Якщо забув, прочитай у підручнику.

    4.      Якщо потрібно, подивися в класну роботу, де ви під наглядом учителя виконували подібне завдання.

              5.Пиши красиво, не поспішаючи, але й не дуже повільно. Не відволікайсясторонні-

    ми справами. Виконавши вправу, перевір її. Якщо знайдеш помилки, охайнови-

      прав.

     

    Інтелектуальна розминка під час самопідготовки у групі продовженого дня

    «Злови слова з двох складів»

    Діти стають півколом, а ведучий, якого вибирають за допомогою лічилки, стає обличчям до дітей і проказує, чітко вимовляючи кожне слово, такі вірші:

    По діброві вітер віє,

     Гуляє по полю,

    Край дороги гне тополю

    До самого долу.

    ( Тарас Шевченко)

     

    Пливе човник,

    Хвилечка колише,

    Хвилечка гойдає;

    Пливе білий човник,

    Ледве повіває…

     ( Леся Українка)

     

    Зацвітає калина,

    зеленіє ліщина,

    Степом котиться диво-луна.

     Це моя Україна, це моя Батьківщина,

    Що, як тато і мама, одна!

    ( Анатолій Камінчик)

    Ведучий читає вірші, а гравці повинні плескати в долоні щоразу, коли почують слово з двох складів, Якщо хто-небудь із гравців заплеще в долоні на слові, яке має більше або менше складів, він мусить вийти з гри.

    Перемагає той, хто «зловить» найбільше двоскладових слів.

    «Алфавітний КВК»

    У грі беруть участь 2-3 команди. За сигналом ведучого від кожної групи почергово виходить гравець сідає, замість нього виходить інший і продовжує називати букви.

    «Відгадай слово»

    Ведучий пропонує гравцям відгадати слово за його характеристикою. Наприклад:

    «Буква «Я» на початку слова. Слово відповідає на питання «що?». У ньому два склади». (Явір, яма, язик, ясла…)

    «Буква «Ю» на початку слова. Слово відповідає на питання «хто?» (Юра, Юхим, юнак..)

    «Слово відповідає на питання «хто?».У ньому три склади».(Маруся, Тетяна, Христина…)

    «Буква «Ї» в середині слова на початку складу. Слово відповідає на питання «що зробити?». (Виїхати, заїхати, виїсти…)

    «Буква «Є» стоїть після літери, що позначає приголосний. Слово відповідає на питання «яке?».(Синє, раннє, осіннє, середнє…)

    Переможцем стає той, хто відгадає найбільше слів. Цю гру можна проводити, поділивши гравців на дві команди.

    «Їстівне – неїстівне»

    Перед початком гри пригадайте, які овочі ростуть у вашій місцевості (морква, буряк, редька ,капуста, огірки, помідори…) і яка частина кожного з них є їстівною: неземна – вершки чи підземна – корінці.

    Під час гри ведучий називає овочі та їх їстівну частину як йому зминеться, наприклад: «У капусті їстівна частина – вершки» або: « В огірках їстівна частина – корінці».

    Гравці повинні уважно слухати і плескати в долоні, якщо ведучий правильно назвав їстівну частину овочу. Хто з гравців помилиться – виходить з гри.

    «Мовознавча естафета»

    Діти шикуються в шеренгу. Їм пропонують називати споріднені слова, приміром, до іменника «ліс» вихователь формулює завдання і промовляє: «Називай та естафетну паличку товаришу передавай».

    Потім діти загадують споріднені слова до іменників «вода», «річка», « гора», «сад» тощо. Учні називають:

    ·         іменник (слово),що відповідає на питання «хто?»

    («Називай та естафетну паличку товаришу передавай»).

    ·         іменник (слово), що відповідає на питання «що?»

    («Називай та естафетну паличку товаришу передавай»).

    «Чарівний м’яч»

    Діти стають у коло, вихователь із м’ячем стоїть у центрі й каже: «М’яча лови та споріднене слово до того, яке я назву, скажи!» Запропонувати можна будь-які слова: весна, береза, соняшник, дощ тощо.

    «Назви число»

    Гра проводиться як змагання команд. Вихователь називає одноцифрове число, таблиця множення на яке вивчається (наприклад 7). Учні кожної команди по черзі називають добутки множення цього числа послідовно на 2, 3, 4 і т. д. (14, 21, 28 тощо), щоразу роблячи крок уперед.

    За кожний «правильний крок» учень одержує бал. Таким чином, за умови правильного називання всіх добутків кожен учасник набирає 9 балів. Виграє команда, члени якої в сумі наберуть найбільше балів.

    «12 місяців»

    Гра проводиться індивідуально. Кожний учасник, ударяючи м’ячем об землю, декламує: «Я знаю таких 12 місяців: січень – раз, лютий – два, березень – три…» (на кожен місяць припадає один удар м’яча об землю).

    Переможцем вважається той, хто у правильному порядку назвав усі місяці й не випустив м’яча. Хто збився з ритму або помилився, називаючи місяці, вибуває з гри.

    У такий спосіб можна повторювати і назви днів тижня.

    «Відбивний»

    Вихователь тримає в руках м’яча і пропонує дітям:

    -          Слово з наголосом на першому складі називай та м’яча відбивай!

    -          Слово з наголосом на другому складі називай та м’яча відбивай!

    «Упіймай кульку» Діти стають у коло, в центрі якого – вихователь з кулькою. Він кидає кульку учням по черзі й називає числа в межах вивченого. Той, хто упіймав кульку, має назвати число, що доповнює назване до найбільшого з вивчених.

    Наприклад, для закріплення складу числа 7 вихователь називає «5» і кидає кульку одному з учнів. Той, хто спіймає кульку, має промовити: «2», бо це число в суму з 5 складає 7. Так само вихователь називає решту чисел. Можна називати числа в довільному порядку, повторюватись. Той, хто неправильно назвав число, вибуває з гри. Гру варто проводити як змагання між групами учнів. За однакової кількості учасників в обох групах перемагає та, в якій на кінець гри їх залишиться більше.

     

    «Камінчику, камінчику, котися до ослінчика!»

    Діти сидять півколом, вихователь тримає в руці «камінчика». Той, хто отримує «камінчика», після слів «Камінчику, камінчику, котися до ослінчика!» має вийти наперед і виконати завдання:

    ·         придумати запитальне речення (вихователь має дати зразок);

    ·         придумати окличне речення тощо.

    «Карусель»

    Діти стають у коло. В одного з них у руках м’яч. Вихователь промовляє: «М’який приголосний називай і м’яча по колу з рук у руки передавай». Кожен, узявши м’яча до рук, називає м’який приголосний. Гра продовжується, доки м’яч не обійде всіх.

    «Чарівний рушничок»

    Перед дітьми, які стоять у шерензі, - стилізований український рушничок, поділений на три частини стрічкою. Вихователь пропонує дітям згадати по одному слову зі звуком (буквою), що вивчається, наприклад, із літерою «В». Він одягає шапочку на голову першій у шерензі дитині й пояснює, що кожне слово нашої мови, як рушничок, має початок, середину та закінчення. Діти по черзі одягають шапочку та стають на початок, середину або кінець рушничка, залежно від того, де в названому ними слові стоїть звук[ В]. Потім, зійшовши з рушничка, передають шапочку далі.

    «Веселе коло»

    Діти ходять по колу один за одним. Вихователь називає звуки української мови. Діти мають присісти (підстрибнути, плеснути в долоні над головою тощо), якщо звук голосний. Наприклад: А (учні присіли), Б, В, Г (ходять), У (присіли) і т. д.

    Варіантів цієї гри безліч, і кожен вихователь може комбінувати на свій смак.

    «Іванець -  киванець»

    Під звук маракаса діти розбігаються врізнобіч. Коли маракас стихне, присідають.

    Вихователь говорить: «А тепер правильно відповідайте і, як Іванець – киванець, вставайте».

    Діти по черзі пропоновані учителем слова змінюють за зразком:

    стіл – столик;                                                                   струмок – струмочок;

    дощ - …                                                                            вінок - …;

    хлопець - …;                                                                    замок - …;

    стілець - …;                                                                      куток - …;

    «Перепілочка»

    Діти беруться за руки й утворюють коло. Посередині стоїть «перепілочка» - вона має виконати завдання вихователя. Якщо виконає правильно – вибирає нову «перепілочку». Для цього треба зупинитися перед ким ось  із дітей, легко вклонитися і помінятися з ним місцями.

    Нова «перепілочка» виконує наступне завдання.

    Зразки завдань:

    1. Назви перший звук у словах: Аня, ігри, айстра, риба, Оля, лев, жовтень…
    2. Закінчи слово: ко…(са), ді…(ти), ка…(ша).

    «Струмочок»

    Усі, крім однієї дитини, стають парами, як для відомої дитячої гри «Струмочок». Дитина без пари  має назвати слово з певним звуком (скажімо, Б), «пірнути» у струмочок і знайти собі пару. Наступна дитина, яка залишилася без пари, виходить перед «струмочком», теж називає слово зі звуком Б й вибирає собі пару.

    «Придумай речення»

    Учні й вихователь сідають у коло. Вихователь пояснює суть гри: «Я назву якесь слово ,а ви швидко придумайте речення з ним.

    Наприклад я скажу «школа» і передам камінчик або м’ячик, або якийсь інший умовний предмет) одному з гравців. Той візьме його і швидко промовить речення із цим словом, скажімо. «Я люблю свою школу». Потім він називає інше слово і передає камінчик комусь із учнів, які сидять поруч із ним. Так по черзі камінчик переходить від одного гравця до іншого. У разі затримки з відповіддю ви можете підняти руку й допомогти своєму товаришеві.

    Той, хто допомагає, одержує умовний предмет, а після відповіді товариша промовляє слово».

    «Веселий рахунок»

    Гра проводиться між командами. Вихователь роздає членам команд цифри від 1 до 9 і пропонує розв’язати приклад: 84:3=…(28).

    Ті діти у яких потрібні цифри, вибігають наперед і записують відповідь на дошці.

    За швидку і правильну відповідь кожна команда отримує 2 бали.

    Орієнтовані приклади:

     

    51:3=17                      81:3=27

    75:5=15                      78:3=26

    45:3=15                      56:2=28

    98:2=49                      76:2=38

    «Цікаве перетворення»

    Вихователь із м’ячем в руках стоїть у центрі кола, утвореного дітьми, і пропонує їм перетворити слова (наприклад, «ніч» або «лід»), змінюючи одну букву за зразком:

    ніч – річ – рік – рак;

    лід – ліс – лис – рис.

    Кожен, узявши м’яча до рук, називає наступне слово, змінивши в попередньому одну букву. Гра продовжується, доки м’яч не обійде всіх.

    «Чарівна квітка»

    Дві команди шикуються в шеренгу. Вихователь пропонує дітям згадати правила, які вони вивчали. На дошці прикріплена квітка, на кожній пелюсточці якої написані запитання. Капітани команд по черзі відривають «пелюстки» твід квітки і зачитують запитання, а учасники, подумавши, відповідають. Команда, яка дасть більше правильних відповідей, перемагає.

    Після виконання цього завдання капітани знову вставляють пелюстки в спеціальні прорізи. Отже, квітці не завдано жодної шкоди.

    Зразки запитань

    – Що означає дієслово?

    – Як називають слова, які відповідають на питання «хто?», «що?» ?

    –        Що означає прикметник

    –        На які питання відповідає дієслово?

    «Футбол»

    Учні класу об’єднуються у дві команди. Учень з першої команди називає довільний приклад, а учень із другої обчислює і відповідає. Якщо відповідь правильна, то гравець, який відбив «удар», називає приклад для учасника першої команди. Якщо ж неправильна, то команда – «нападник» дає правильну відповідь, і їй зараховується очко. Учень, якого викликали, може звернутися по допомогу до одного із членів своєї команди. Перемагає команда, яка заб’є  більше «голів».

     

    «З якої казки персонаж?»

    Учні класу об’єднуються у чотири команди, які шикуються квадратом. Вихователь стоїть у центрі. він називає ім’я казкового персонажа і кидає одному з представників команди кульку. Той, хто упіймав кульку, має назвати казку, у якій  діє цей персонаж.

    «Хто збере більше ягід?»

    Гра проводиться між командами, які стоять, вишикувавшись у дві шеренги. На дошці прикріплені картки із зображенням ягід, на зворотному боці яких написані завдання.

    Учні по черзі підходять до дошки, беруть картки – «ягоди». Виконують завдання, записують відповіді на дошці, а картки складають у кошик.

    Коли всі завдання виконані, перевіряється правильність обчислень і підбивається підсумок: у кого зібрано більше «ягід», той і переможець.

    «Віднови слово»

    Учні класу об’єднуються у дві команди, яким пропонується  скласти із двох чи трьох заданих приголосних якомога більше слів, доповнюючи їх тільки голосними. Грати можна на швидкість. Учні по черзі записують складені ними слова на дошці.

    Переможцем буде та команда, яка за відведений час складе більше слів.

     

     

    Нетрадиційні форми самопідготовки

     

    Проектна діяльність

     

    Інтерактивні методи

     

    Сюжетно – рольові

    Проведення самопідготовкиу вигляді сюжетно – рольових ігор

    «Відбір у космонавти»

    Вихователь повідомляє учням, що сьогодні під час самопідготовки буде перевірятися, наскільки учні готові бути космонавтами. Для космонавтів особливо важливо мати розви-нений самоконтроль, уміти зосереджено, не відволікаючись, виконувати різні завдання. Три ряди парт – три екіпажі космонавтів. На дошці пишуться три правила, які обов’язково треба виконувати:

    -          Не розмовляй, бо це заважає іншим.

    -          При потребі допомогти підніми руку і спокійно чекай, поки вихователь підійде.

    -          Зберігай правильну поставу під час письма. Робиться перерва для фізкультхвилинки, яку проводить командир. Екіпаж – переможець отримує приз.

     

    «Сам собі вихователь»

    Вихователь пропонує учням самими бути для себе вихователем. Їхнє завдання – навчити самостійно працювати себе. Тому потрібно Тому надати учневі (собі) правила виконання домашніх завдань і слідкувати за їхнім дотриманням. У кінці самопідготовки треба буде оцінити роботу учня (себе). Цю гру можна провести на парах: учні по черзі стають учителем, другий – учнем.

     

    «Ми знімаємо кіно»

    Вихователь пропонує учням «зняти кіно» про те, як треба правильно робити уроки для казкових героїв. Назначаються оператор и режисер. Усі інші діти – актори. Режисер по-яснює, що саме він хоче зняти, які моменти найважливіші для розуміння того, як повинна проходити самопідготовка. Вихователь виконує роль консультанта.

     

    «Видавництво»

    У видавництво надійшло замовлення на посібник із виконання домашніх завдань. Тре-ба представити зразки правильного виконання домашніх завдань. Редактор перевірить завдання і вибере ті, які можуть бути зразками

     

    «Подорож країною виконання уроків»

    Класна кімната поділяється на місто Математика, селище Граматика, заповідник При-родознавствотощо.Всі учні вибирають, з якого пункту вони почнуть подорож (виконання  домашніх завдань). На кожний пункт призначається консультант – гід, який перевіряє ви-конання завдання і дає дозвіл «переїхати» до наступного пункту.

     

    «Академія наук»

    Вихователь пропонує заснувати групову академію наук. Для того, щоб отримати зван-ня  академіка, потрібно написати дисертацію (виконати домашнє завдання). Обрана комі-сія визначить наприкінці самопідготовки, хто стане академіком, хто членом – кореспон-дентом, хто доктором наук і отримає диплом.

     

    «Острів скарбів»

    На острові скарбів пірати залишили скриньку зі скарбом (скринька стоїть на столі ви-хователя). Три ряди парт – три команди шукачів скарбів. Остання парта кожного ряду за-лишається вільною. На першій парті повинні сидіти учні, що швидко виконують завдан-ня. За командою вихователя учні починають виконувати уроки з одного предмета. Учні з першої парти після закінчення  виконання уроку пересідають за останню парту і продов-жують працювати над іншим уроком, а з другої парти учні сідають за першу, треті за другу і так далі. Перемагає та команда, в якій скоріше учні займуть свої початкові місця. Во-ни і отримають скарб. Обов’язково враховується якість виконання завдань.

     

    «Космічна подорож»

    Вихователь повідомляє, що отримано повідомлення про космічну катастрофу на Зе-леній планеті. Рятувальний космічний корабель вирушить на допомогу. Треба точно роз-рахувати маршрут. Для цього треба виконати обчислення .

    (Учні виконують домашні завдання з математики)

    Тепер необхідно підготуватися до того, щоб навчити нашої мови жителів Зеленої планети. Треба виконати домашні завдання з мови та читання.

    (Учні виконують домашні завдання з української мови та читання)

    Для фізичної підготовки до подорожі виконується фізкультхвилинки. Правильність виконання завдань оцінюється в парах.

     

    Використання інтерактивних методів навчання під час проведення самопідготовки

    у групі продовженого дня

    Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації навчальної діяльності, одна із цілей  якої – забезпечення комфортних умов, за яких кожен учень відчував би свої успі-хи, інтелектуальну роботу, продуктивність навчання, виключення домінування однієї дум-ки над іншою. Саме інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюється одночасно, що надає змогу учням розвивати світо-гляд, логічне мислення , зв’язне мовлення, формувати критичне мислення, виявляти і реа-лізовувати індивідуальні можливості.

     

    Принципи інтерактивної роботи:

    -          одночасна взаємодія (всі учні працюють в один і той же час);

    -          однакова участь (для виконання завдання кожному учневі надається однаковий час);

    -          позитивна взаємодія (група виконує завдання за умов успішної роботи кожного учня);

    -          індивідуальна відповідальність(при роботі у групі у кожного учня – своє завдання).

     

                                                        «Асоціативний кущ»

    На початку роботи вчитель визначає одним словом тему, над якою буде проводитися робота, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова.

    Під час виконання домашнього завдання по темі «Іменник» для закріплення набутих знань можна запропонувати учням доповнити асоціативний кущ

    Іменник

     

    Істоти

     

    Загальні назви

     

    Власні назви

     

    Неістоти

     

    Число

     

    Рід

     

    Відмінки

     

    однина

     

    множина

     

    чоловічий

     

    жіночій

     

    середній

    «Інформаційна пилка»

    Одним із інтерактивних методів є «інформаційний пропуск» (інколи цей метод нази-вають «пилка»)

    В даному випадку створюється ситуація спілкування, коли учасники володіють різною інформацією. При використанні цього методу тест поділяється на декілька частин (за кіль-кістю учнів у групі), або використовується декілька тестів з однієї теми. Ці частини да-ються кожному учню в групі для читання. Потім вони спілкуються між собою, щоб дізна-тися про зміст кожної частини, або про різні точки зору на одну тему.

    Цей метод доцільно використовувати під час підготовки домашніх завдань з природо-знавства.

    Тема: Орієнтування на місцевості (2 клас)

    Мета: Ознайомити  дітей з місцевими ознаками місцевості за якими можна  орієнтуватися на місцевості ,вчити орієнтуватися на місцевості . Розвивати навички самостійного опра-цювання матеріалу і вміння працювати у групі. Виховувати інтерес до природи, спосте-режливість, допитливість.

    В кожній групі 4 учні, на парті 4 листочка з номерами і завданням.  Вихователь пропо-нує учням обрати собі листочок і прочитати своє завдання.

    №1 – 1, 2, 3, 4 абзаци

    №2 – 5, 6 абзаци

    №3 – 7, 8 абзаци

    №4 – 9, 10 абзаци

    -          За 3 хвилини прочитайте свій уривок.

    -          Тепер кожен із членів групи ознайомить решту учнів  з тим, про що він довідався.

    Учні розповідають про прочитане, знайомлять всіх зі змістом прочитаних абзаців.

    -          Ми закінчили працювати в групах, підведемо підсумок нашої роботи.

    • То за якими місцевими ознаками можна орієнтуватися на місцевості?

    -          Де сніг розтає швидше: на північному чи на південному схилі  яру?

    -          Про що потрібно пам’ятати, щоб правильно визначити сторони горизонту?

    (Аналогічно опрацьовується весь текст статті підручника)

    Методика незакінчених речень

    Цей метод дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлювання власних ідей, порівнювати їх з іншими. Робота за такою методикою дає учням змогу долати сте-реотипи, вільніше висловлюватися  щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.

    Під час підготовки домашнього завдання з природознавства (тема «Карпати») можна використовувати цей метод.

    -          Карпатські гори розташовані на…

    -          Найвища вершина – …

    -          Найбільша річка – …

    -          У Карпатах залягають корисні копалини: …

    Робота в малих групах

    Вихователь пропонує учням об’єднатися  у групи за допомогою квіток, що є у кожного. Зі своєю маленькою квіточкою вони ходять стіл, де розквітла така ж велика квіточка. Таким чином утворюється 4 групи. 

    Завдання для I групи

    1.Підкреслити спільнокореневі слова. Визначити корінь.

    Мене колисала калина

    В краю колисковім тонкими руками,

    Кров калинова, як  пісня єдина,

    Горить в моїм серці гіркими зірками.

    2.З тексту дібрати слово до схеми:

    Ой у лузі калинонька, та на море схилилась,

    А я молода, журилась, що од роду одбилася.

    Скласти з ним речення._____________________ _____________________.

    3.Серед слів знайти споріднені.

    Читач, квітка, читання, квітковий, читанка, квітник.

    Розібрати слова за будовою. Довести що вони споріднені.

     

    Завдання для II групи

    1. «Виростити» на «чарівному дереві» слова з коренем – ліс

    2.Записати у 2 стовпчика: I – спільнокореневі; II – форми слова; Обґрунтувати відповідь.

    Калини, калинонька, калиною, калинова, калину, калині.

    1)____________________    _____________________

    2)____________________    _____________________

    3)____________________    _____________________

     

    3.Дібрати слова до моделей.

    Завдання для III групи

    1.«Виростити» на «чарівному дереві» якомога більше слів 

    2.Виписати з «Тематичного словника школяра» пояснення значення слова «калина». Виразно прочитати. Виділити корінь.

    3. Правильно прочитати слова Знайти зайве. Виділіть корінь. 

    НОКВІБАР __________________

    ТОКЛЮСИБ_________________

    НАРИТВА___________________

     

    Завдання для IV групи

    1.Подумати, чи є підкреслені слова спільнокореневими, чи формами слова?

    Довести.

    Защебече соловейко в лузі на калині.

    Заспіває козаченько в лузі, при долині.

    Над Дніпровою сагою стоїть явір над водою.

    Між лозою та ялиною, з червоною калиною.

    2.Написати якнайбільше слів, що мають лише корінь. З одним із них скласти речення.

    __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

    3.Записати одним словом.

    1)Квітка сонця – __________________________________________________

    2)«Безсмертна» квітка – ____________________________________________

    3)Червоний, як……________________________________________________

    4)У неї ягоди червоні, соковиті, або гіркі…____________________________

    5)Стеляться по землі, як…__________________________________________

    Дібрати до останнього слова споріднені слова. Виділити корінь.

     

    8.Презентація робіт у кожної групи, підсумки.

    «Група вирішила, що презентувати роботу буду я…» Учень чітко оголошує питання, дає відповідь.

               

    «Коло знань»

    Вчитель визначає тему одним словом, а учні згадують все, що виникає у пам’яті, пов’язане з цим словом, і записують усю інформацію,розподіляючи на розділи.

    Тема «Комахи»

    Вчитель ставить мету: розширити й узагальнити уявлення дітей про різноманітність комах, розвивати вміння  порівнювати, виділяти істотні ознаки.

    Хід роботи

    1.Актуалізація знань, умінь

    Відгадайте загадки:

    На квітку квітка сіла,

    Знялась і полетіла. (Метелик)

     

    Хто його вб’є,

    Свою кров проллє. (Комар)

    У лісі біля пня

    Біготня, метушня,

    Народ робочий

    Весь день клопоче. (Мурашки)

     

    Я труд поважаю, все літо літаю,

    У поле, до гаю,

    Збираю медок з різних квіток. (Бджола)

     

    -          Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, розгадайте ребус.

    'хи

    2.«Коло знань» ( мета – виявити знання учнів)

     - Хто такі комахи і що ви можете розповісти про них?

    ( Кожна відповідь(розповідь)дітей фіксується на дошці або запам’ятовується.)

    1)      Комаха – тварина.

    2)      Малі за розміром.

    3)      Будова тіла: голова, груди, черевце, крила, 6 ніг.

    4)      Живуть: у воді, на деревах, у траві.

    5)      Літають, плавають, стрибають.

    6)      Відкладають яйця.

    Весь матеріал розподіляється на підгрупи і фіксується в таблиці.

     

    Особливості будови

    Перелік комах

    Спосіб харчування

    Користь

     

     

     

     

     

    3.Ситуаційна вправа «Хвилинка фантазії»

    Зібрались комахи на лісовій галявині і почали розповідати, хто як буде зимувати.

    Метелик – кропив’янка сказав:

    -          Я буду зимувати під дахом старого хліва, там є тепла і суха щілина.

    -          А я, - сказав мураха, - …

    -          А ми, - задзижчали бджоли, - …

    -          А я,  - зашелестіла гусениця, - …

    -          А я, - сказав колорадський жук, - …

    На закріплення вивченого матеріалу дітям пропонують розглянути ілюстрації тварин і назвати зайву, пояснивши свій вибір.

     

    Проектна діяльність

    Можна розробити проект на будь – який час: на конкретну самопідготовку або кілька днів. Якщо в учнів виникли прогалини в знаннях з певного предмета або теми, то можна разом скласти проект подолання відставання.

    Вихователь самостійно ставить дидактичну мету проекту, формулює завдання, спря-мовує діяльність учнів на закріплення знань і виробку певних навичок, допомагає в пошу-ках потрібної інформації.

    Етапи роботи над проектами

     

    організаційний

     

    підготовчий

     

    Виконання основної роботи

     

    оформлювальний

     

    презентація проекту

     

    Обговорення підсумків, самого процесу роботи

     

    Проект «Знавці таблиці множення»

    I етап – оголошення теми, мети – 2 – 3 хв.

    II етап – вибір форм додаткової роботи: 

    а) Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»;

    б)робота в парах;

    в)робота в групах;

    г)математичний диктант;

    д)виготовлення закладок, пам’яток  із таблицею множення;

    е)розв’язання прикладів.

    III етап – підготовка необхідних матеріалів, посібників;

    -          об’єднання в групи за вибраними видами діяльності (7хв.)

    IV етап – виконання домашніх завдань із теми та додаткових тем за проектом – 30 хв.;

    V етап – оформлювання робіт – 5 хв.;

    VI – представлення, обговорення робіт – 10 хв.;

    VII – аналіз робіт (5хв.)

     

    Було створено буклет із закликом до дітей:

    «Якщо ви мрієте дізнатись більше про таблицю множення, запрошуємо вас приєднатися до нашого проекту. Таблиця множення містить у собі безліч таємниць і відкривати їх так цікаво! Математиці можна служити, та краще полюбити її».

    Виконавцям проекту були поставлені запитання:

    -       Чи знаєте ви, звідки прийшов до нас знак множення?

    -       Коли винайшли першу таблицю множення?

    -       Що цікаво у таблиці множення?

    -       Дітям запропонували визначити питання, над яким було б бажання працювати і записатись у команди. Внаслідок цієї роботи було створено творчі групи проекту:

    ДОПИТЛИВІ

    Команда цієї групи вивчала, звідки прийшов до нас знак множення, хто створив таблицю множення.

    ДОСЛІДНИКИ

    Ця група досліджувала таблицю множення, шукала способи легкого її вивчення.

    МАЙСТРИ ДОБУТКУ

    Ця група вивчала можливості таблиці множення, цікаве використання її на уроці.

    Для вчасного використання роботи було складено календар проекту, в якому зазначено розподіл доручень, робота з джерелами, створення учнівських публікацій, підбиття підсумків, презентація.

    Учні творчої групи «Допитливі» дізнались, що мешканці давньої Еллади захоплювалися математикою і зробили чимало важливих математичних відкриттів.

    Один з відомих математиків того часу, Піфагор, жив близько 580-500 років до н. е. Близько 540 року до н. е. він заснував у грецькому місті Кротоні перший математичний клуб. Саме Піфагор залишив нам у спадок таблицю, яка названа його іменем – таблицю множення, де збоку і зверху записані цифри – множники, а на перетині рядків читаються результати множення – добутки.

    А ось знак множення – навскісний хрестик – прийшов до нас із Англії (1631 рік). Згодом, у 1698 році німецький математик Готфрід - Вільгельм Лейбніц запропонував передавати дію множення крапкою. Ці знаки набули визнання й поширення лише в

    XVΙΙΙ столітті. Що лишається в пам’яті більшості людей з того, що вони колись вивчали в школі? Звісно, в усіх людей різне, але в кожного, напевно, - таблиця множення. І на думку творчої групи «Дослідники», докладати великих зусиль для її зазубрювання не найкращий спосіб. Для цього вирішили детально дослідити таблицю множення, щоб помітити цікаві випадки, добутки для легкого вивчення та використання для виконання різних завдань.

    Результат їхньої роботи був чудовим. Вони відкрили цікаве в таблиці множення.

    Таблиця множення на 9.

    У таблиці множення на 9 цифра в розряді десятків менша від другого множника на 1 одиницю.

    А цифра в розряді одиниць доповнює цифру в розряді десятків до 9 або другий множник до 10. Сума цифр у добутку дорівнює 9.

    Таблиця множення на 2.

    У таблиці множення на 2 всі добутки закінчуються тільки цифрами 0, 2, 4, 6, 8 (парними); добутки, що закінчуються однаковою цифрою (2-12; 4-14 тощо), відрізняються на 10 одиниць, а перші множники цих випадків – на 5.

    Таблиця множення на 5.

    У таблиці  множення на 5 добутки, де один із множників парне число, закінчуються цифрою 0, а де непарні – цифрою 5. Цифра в розряді десятків може бути отримана діленням на 2 другого множника, причому остачу, якщо вона є, можна відкинути.

    Таблиця множення на 6.

    У таблиці множення на 6, як і в таблиці множення на 5, потрібно окремо виписати добутки, де множник є парним числом.

    Якщо прочитати добутки з парним числом у множнику, починаючи знизу, то вийде рима: шість по вісім – сорок вісім, шість по шість – тридцять шість, шість по чотири – двадцять чотири.

    Таблиця множення на 4 і 8.

    Множити число на 4 – це два рази множити на 2, а множити на 8 – це тричі множити на 2.

    Таблиця множення на 3 і 7.

    Залишається вивчити 3 помножити на 3 та 7 помножити на 7.

     

    Група «Майстри добутку»дізнались про старовинні способи множення римлян за допомогою пальців. Для цього потрібно покласти обидві руки долонями догори, потім на лівій загнути стільки пальців, на скільки одиниць множник перевищує 5, на правій – на скільки одиниць перевищує 5 другий множник. Сума зігнутих пальців – це десятки. До них додати добуток чисел пальців, що залишилися не загнутими на обох руках, це одиниці. Цей спосіб можна використовувати, коли множники більші за 5.

    Цікавим виявився спосіб множення на 9 теж за допомогою пальців.

    Щоб здійснити множення на 9, необхідно покласти обидві руки на стіл – це лічильна машина. Рахунок вести зліва направо. Наприклад, помножити 4 на 9. Четвертий палець дає відповідь. Зліва від нього 3 пальці, а справа 6, читає відповідь 36.

     

     

    Категорія: ГПД | Переглядів: 2409 | Додав: usova83 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar