Субота
20.04.2024
18:49
Категорії розділу
Шкільні новини [90] Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [2] Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [29] Сторінка бібліотекаря [2]
Сторінка психолога [32] Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19] Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9] ЗНО [5]
Школа майбутнього першокласника [6] Для батьків [7]
Спортивне життя школи [7] Для класного керівника [6]
ГПД [6] Робота з обдарованими [11]
Діяльність учнівського самоврядування [2] Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4] Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1] Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Січень » 15 » Як зимують птахи. Турбота про птахів взимку
    13:22
    Як зимують птахи. Турбота про птахів взимку

     

     

    Урок природознавства

    2 клас

    Вчитель Колпакова Олена Миколаївна

    Вища категорія

    Стаж роботи – 17 років

     

    Урок-проект з природознавства

    Тема: ««Як зимують птахи.  Турбота про птахів взимку».

    Мета проекту: спираючись на знання учнів, продовжувати формувати поняття «птахи» дати уявлення про зимуючих птахів і їх життя взимку, встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі і житті птахів, ознайомити учнів із зимуючими птахами своєї місцевості; розширити уявлення про заходи по охороні птахів взимку; формувати в дітей науковий світогляд;

    розвивати уважність, пізнавальний інтерес, логічне мислення, формувати уміння працювати з додатковою літературою, навички роботи в групі, опановувати ме­тоди раціонального навчання;

    виховувати любов до природи, бажання допомагати птахам, екологічну культуру.

    Обладнання: картки та таблиці для гри із завданнями уроку, тести; підручник:Т. Байбара, Н. Бібік «Я і Україна» 2 клас. - К.: Освіта. – 2002; малюнки птахів, презентація «Зимуючі птахи», відеоролик, мікрофон.

    Очікувані результати:

    • зацікавленість науковими знаннями про птахів,
    • активна позиція у природоохоронній діяльності,
    • підвищення рівня екологічної культури;
    • зацікавленість учнів проектною діяльністю,
    • застосування ними набутих в школі знань і умінь, власного життєвого досвіду,
    • розширювати поле для самостійної пізнавальної діяльності,
    • створення умов для реалізації кожної особистості.

    Завдання проекту

    Задум

    1. Ознайомитися з птахами (перелітними і зимуючими).
    2. Дізнатися про зимуючих птахів своєї місцевості.
    3. Формувати світогляд учнів.

     

    Для чого це потрібно

    1. Мати можливість формувати світогляд, екологічну свідомість  особистості.
    2. Озброїтися науковими знаннями для подальшого вивчення цього питання.

    Дидактична характеристика проекту

    *      тип проекту:

    • за предметною галуззю – міжпредметний (природознавство, громадянська освіта, читання, музика, малювання);
    •  за тривалістю – короткотривалий;
    • за характером контактів – вчитель, учні, їх батьки;
    • за основною діяльністю – дослідницько-пошуковий;
    • за характером координації – з безпосередньою координацією;
    • за формою проведення – 1) самостійна дослідницька робота дітей,

    2) творча робота дітей разом з вчителем з наступною презентацією матеріалів проекту;

    • за кількістю учасників – груповий. 

    *      об’єкт пізнання: екологія планети Земля;

    *      шляхи досягнення мети:

    • робота з додатковою літературою;
    • пошук інформації в Інтернеті;
    • самостійна дослідницька  робота дітей;
    • аналітична робота дітей з учителем;
    • власна творчість дітей;

    *      освітній продукт:

    • урок;
    • презентація;
    • виставка малюнків;
    • агітбригада.

    План виконання проекту

    1. Мотивація  значущості проектної діяльності з даної теми.
    2. Обговорення ідей,  щодо досягнення мети та  її представлення.
    3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
    4. Визначення джерел потрібної інформації.
    5. Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.

     

    Групи

    Виконавці

    Завдання

    1 група

     «Вчені»

     

    • Ознайомитися із різних джерел з інформацією про зимуючих птахів
    • Підготувати доповіді.

    2 група

     «Оператори»

     

    • Ознайомитися із різних джерел з інформацією про зимуючих птахів.
    • Створити презентацію.

    3 група «Біологи»

     

    • Ознайомитися із різних джерел з інформацією про зимуючих птахів.
    • Підготувати вікторину

    4 група «Художники»

     

    • Ознайомитися із різних джерел з інформацією про зимуючих птахів.
    • Виконати колажі на тему «Допомога птахам взимку»

     

    1. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
    2. Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
    3. Оформлення колективної роботи.
    4. Аналіз  та оцінювання роботи учасників проекту.
    5.  Презентація матеріалів проекту.

                                                           Хід уроку

    I. Організаційний момент

    -  Доброго дня, діти! Ви прийшли на урок природознавства.

    Уже дзвінок нам дав сигнал:                   Тож і ми часу не гаймо .

    Працювати час настав.                          Роботу швидше починаймо.

      II Контроль і корекція знань

    1. Підсумок фенологічних спостережень

    – Який сьогодні день?

    – Яке число і місяць?

    – Яка тривалість дня і ночі?

    – Яким стало небо?

    – Чи змінився його колір?

    – Який дме вітер?

    – Чи випадали опади протягом тижня?

    – Які зміни відбулися і житті рослин? Чому?

    – Що змінилося в поведінці птахів? Тварин?

    – Яку корисну справу ви зробили для природи минулого тижня?       

     

     2. Фронтальне опитування Технологія «Мозковий штурм»

    • Яку тему вивчали на минулому уроці?
    • Розкажіть, що нового ви дізналися.

       3. Гра «Назви птаха на малюнку»

            

     

    4. Заповнення таблиці.  Робота в групах.

    - Названих птахів запишіть у таблицю, розподіливши їх на зимуючих і перелітних.

         Птахи

    Перелітні

    Зимуючі

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    III Повідомлення теми і мети уроку

            - Діти, тему нашого заняття ви дізнаєтеся, коли розгадаєте зашифрований запис

     

     

    • Хто здогадався?  (Учитель відкриває дошку, на якій написана тема)
    • Сьогодні ми продовжимо говорити про зимові зміни у природі, дізнаємося, як зимують птахи, як їхнє життя залежить від неживої природи, від життя рослин, дізнаємося, хто чим підгодовує  птахів у скрутну для них пору.

    Тема уроку  Як зимують птахи. Турбота про птахів взимку   

     

     

             

    IV Вивчення нового матеріалу

    1. Відгадування загадок про птахів

    Тут і там вона літає,
    і на хвіст плітки збирає.
    Що довідається, — все
    вмить по лісу рознесе. (Сорока)

     

     

    У червонім фартушку
    птах стрибає по сніжку
    і розпитує синичку
    про найближчу годівничку. (Снігур)

     

    Розповідь учня. Снігурі – червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур’янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння горобини. гніздяться у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку.

    Маленький хлопчик у сірій свитинці
    По дворах стрибає, крихти збирає.(Горобець)

     

    Тук-тук-тук чути стук,
    Та цей звук не від рук.
    Птаха дзьобом стовбур б’є ,
    Лікарем для лісу є.      (Дятел)

     

    Розповідь учня. Дятел – птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. на крайніх перах хвоста і на крилах – поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло – рудувато-біле, підхвістя яскраво-червоне. Живиться комахами, узимку – насінням хвойних дерев.

     

    По асфальту чимчикує,
    Із людьми про щось воркує...
    Сизокрилий, добрий птах,
    Знається він на листах!      (Голуб)

     

    Жовтогруді щебетушки
    мають чорні капелюшки,
    сірі лапки, білі щічки,
    називаються ... (Синички)

     

    Як зима – вона на гілці,
    І співа, мов на сопілці...
    Жовті груди, чорні крила,
    Кусень сала сама з’їла.     (Синиця)

     

    Пташечка маленька,
    Жвава, легкокрила,
    У садочок взимку
    Зрання прилетіла.
    Тенькає завзято
    Пташка невеличка.
    Як цю гостю звати,
    Знаєте? (Синичка)

     

    Розповідь учня.  У синички ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може повисати головою вниз. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або в синичниках.

     

    Як щось гарно заблищить,
    Так вона туди й летить...
    У гніздо несе оздоби,
    Все красуні до вподоби!    (Сорока)

     

    Розповідь учня.   До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдаються птахи, щоб, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справжнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відвести непроханого гостя від своїх гнізд.

     

    Гордо птаха походжає,
    Пташенят життю навчає.
    Дуже мудра чорна птиця,
    І біда, як розізлиться.       (Ворона)

     

    Цвінь-цвірінь, цвінь-цвірінь,
    Танцювать йому не лінь.
    Соняшники поклювати,
    Булочку посмакувати...    (Горобець)

     

    Уночі гуляє,
    А вдень спочиває,
    Має круглі очі,
    Бачить серед ночі.(Сова)

     

    Птах удень в дуплі проспить,
    А вночі – як ненасить.
    Ой, вухаста голова!
    Тихо, мишки! Це ж - …(Сова)

     

    Розповідь учня.    Одна сова знищує протягом літа понад тисячу гризунів, зберігаючи таким чином тонну хліба. У сов дивний спосіб захисту пташенят. Коли матері-сові здається, що лиха не уникнути, вона виштовхує з гнізда дітей і покидає його назавжди. Ніби м’ячики, вилітають  вони із гнізда і , не здригнувшись, завмирають на місці.

     

    І Р А К Ш И Ш

    Розповідь учня.     Шишкарі – птахи темно-червоного кольору з темними крилами та хвостами. Їх легко впізнати за великими дзьобами, в яких верхня частина загнута вниз, а нижня вгору. Їжа шишкарів – насіння ялинових або соснових шишок.

     

    1. Бесіда із залученням життєвого досвіду дітей

    Технологія  «Мікрофон»

    • Які з птахів залишаються зимувати у нас? Це майже всі синиці (велика синиця, московка, чубата, лазаревка, гаїчка), повзики, щиглики, вівсянки, сойки, найменший серед наших птахів – жовтоголовий корольок та інші. Прилітають до нас на зимівлю снігурі, омелюхи, щури.
    • Як їм живеться взимку?
    • Де птахи шукають собі взимку корм?
    • Чи не холодно їм у люті морози?
    • Чому на слайдах вони зображені поблизу від людського житла?
      1. Постановка проблемного питання
    • Сформулюємо проблемне питання нашого заняття.

    Проблемне питання

    Чим люди можуть допомогти зимуючих птахам пережити сувору зиму?

     

     

     

     

     

    1. Розповідь вчителя

    - Тихо в зимовому лісі. Як ви вважаєте чому? У мороз і заметіль птахи ховаються у затишні місця і настовбурчують пір’я. Від цього їм тепліше, так вони рятуються від холоду.

    - А чи загрожує птахам голод?

    - Що для зимуючих птахів страшніше холод чи голод?

    Синички, повзики запасли з осені у щілинах і тріщинах кори комах, плоди, летючки клену, горішки липи. тепер узимку вони знайдуть хоч частину запасів, увесь час обстежуючи дерева. До них приєднується садово-лісовий лікар. Хто це, діти? Правильно, це дятел. Він видобуває з-під кори дерев шкідливих комах, а у хвойних лісах він ще харчується шишками.

    - Хто з вас діти, хоч раз бачив дятлову кузню?

    - Що вона собою уявляє?.

    Дійсно дятел встромлює шишки у розколину старого пня або стовбура дерева і довбає їх дзьобом, виколупуючи з них насіння, а самі шишки кидає. так накопичується ціла гора розкритих шишок, з яких дятел уже обережно дістає собі їжу. Сороки і сойки шукають свої комори з жолудями, розкопують сніг під деревами. Ворони, галки, горобці наближаються до житла людини, де їм легше прогодуватися і пережити зиму. Аж ось з’являються і наші зимові північні гості!

                 - Хто ж це такі, діти?

                - Де їх можна побачити взимку?

                Правильно, зграї снігурів і омелюхів сідають перш за все на дерева горобини, кущі калини, черемхи. Червоногруді снігурі і яскраво забарвлені чубаті омелюхи, яких звуть в Україні красавками, живляться ягодами горобини і залишають свої «візитні картки» на снігу під деревом. По них можна впізнати, хто тут сьогодні ласував. Снігурі споживають кісточки ягід горобини, а викидають м’якуш, що розлітається по снігу червоними плямами. омелюхи їдять ягоди горобини зовсім інакше. Вони їх ковтають цілими, м’якуш ягід перетравлюється в шлунку, а кісточки неперетравленими падають на сніг. Важко птахам взимку. Треба їм обов’язково допомагати.

    1. Перегляд презентації  «Зимуючі птахи»

    6. Демонстрація годівниць або малюнків з їх зображенням

    -  Птахи взимку бояться не холоду, а голоду. Тих запасів, що були зроблені восени, не вистачає. Тому і гинуть птахи у сильні морози. В наших силах, друзі, врятувати птахів від голодної смерті: розвісити годівнички і всю зиму підгодовувати їх.

    - Що то годівничка!

      Це маленький стіл для пташок,

      А на ньому різні страви.

      Горобці! Синички! Гави!

      Прилітайте на обід!

      У їдальні вільний вхід.

    - Розгляньте годівнички.

    - Які, на ваш погляд, найвдаліші? Чому?

               

    1. Робота за малюнком

    - Назвіть види насіння, яким можна підгодовувати птахів.

    - Про корм потрібно потурбуватися ще влітку.

    У серпні – вересні зв’яжіть снопики чортополоху, кінського щавлю, кропиви, лободи. Їх краще зберігати у підвішеному вигляді, а зимою встромити у сніг, поряд з годівничкою.

    Синиці легко впораються і з твердою шкаралупою насіння кавуна, дині, гарбуза, кабачка. Це насіння потрібно промити теплою водою та висушити.

    Жирне насіння соняшника можна також ввіткнути поряд з годівничкою Якщо немає вівса та проса, птахів можна годувати вівсянкою та пшоном.

    Люблять птахи різноманітні сухофрукти та гриби. А ще більший сюрприз для птахів, якщо вони будуть червивими.

    У травні – червні можна наловити травневих, червневих хрущів, які масово літають у вечірні години або інших комах. Сухі комахи взимку – це свято для багатьох птахів.

    Більшість відходів зі столу врятують життя не одному птаху: недоїдена каша, картопля, крихти білого хліба, ягоди з компоту, крихти сиру тощо.

    Потрібно пам’ятати, що чорний хліб набухає у зобиках птахів і може викликати їх загибель.

    Залюбки птахи будуть клювати і шматочки жиру, маргарину, сала. Потрібно тільки пам’ятати, що вони повинні бути несолоні, тому щоб сіль для птахів – отрута.

    Чим годувати птахів взимку:

    ● насіння соняшника (не смажене) дуже люблять снігурі та синиці, добре ледь-ледь розчавити насіння пляшкою чи качалкою;

    ● коноплю люблять усі зерноїдні птахи;

    ● овес – на виправдання своєї назви їдять вівсянки та ще чубаті жайворонки (посмітюхи) й польові горобці;

    ● просто, пшоно – найулюбленіша їжа ти же вівсянок і жайворонків, крім того, просо їдять куріпки, синиці та горобці;

    ● гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить Вас, оскільки дасть змогу побачити, як синиці, притиснувши лапкою насінину, діловито продзьобують у ній дірочку, стурбовано озираючись на всі боки;

    ● насіння дині не залишить байдужою жодну пташку;

    ● крихти сухого білого хліба (чорний хліб шкідливий для всього птаства) – чудовий корм для багатьох птахів;

    ● горобина і бузина, зібрані в кетяги й розвішані на деревах – найліпший подарунок дроздам;

    ● насіння ясеня (схожі на зв’язки ключів крилатки) – улюблений корм снігурів;

    ● насіння бур’янів (лобода, кропива, лопух, кінський щавель) – це найдешевший і дуже корисний корм для зерноїдних птахів.

       7. Бесіда  Технологія «Криголам»

       - Чи легко живеться птахам взимку?

       -  Як ми можемо їм допомогти?

      - Розкажіть, який корм ви збирали влітку для птахів?

    8.  Демонстрація презентації «Цікаві факти  про зимуючих птахів»

     

    9. Робота з підручником

    - Прочитаємо статтю підручника «ланцюжком».

    - Що нового ви дізналися про  життя зимуючих птахів?

    10.Фізкультхвилинка

    Раз-два — всі пірнають,

    Три, чотири — виринають,

    П'ять, шість — на воді

    Кріпнуть крильця молоді,

    Сім, вісім — що є сили

    Всі до берега поплили,

    Дев'ять, десять — обтрусились

    І за парти опустились.

      IV Закріплення  і узагальнення отриманих знань

    1. Бесіда
    • Чому більшість птахів від нас взимку відлітають, а деякі птахи залишаються зимувати? Назвіть зимуючих птахів.
    • Що для птахів страшніше: голод чи холод? Чому?
    •  До яких рослин завітають зимові гості з півночі? Назвіть цих зимових гостей.
    1. Заповнення таблиці

    Технологія «Асоціативний кущ»»

    Птахи

    Чим живляться

     

     

     

     

     

    1. Виставка малюнків і колажів дітей
    • Яких птахів зображено?
    • На якому малюнку можна побачити як діти допомагають птахам?

     

    1. Демонстрація дитячої презентації «До джерел народної мудрості»

    Пташиний барометр:

    Горобці ховаються – чекай морозу.

    Кури обскубуються – до дощу або морозу.

    Півні заспівали рано вранці в морози – буде відлига.

    Курка стоїть на одній нозі – до морозів.

    Граки, що зимували в Україні, рано відлетіли на північ – буде дружна весна, рано зійдуть весняні води.

    Соловей всю ніч співає – перед погожим днем

    Влітку ластівки та стрижі літають високо – буде гарна погода, низько – буде дощ.

    Горобці купаються в піску – буде дощ.

    Голуб туркає на гарну погоду.

                                                                       

    1. Робота в зошиті. Робота в парах

     

    6.Бесіда з метою вирішення проблемного питання

    Технологія «Асоціативний кущ»

    • То як живеться птахам узимку?
    • Чим кожен з нас може допомогти пташкам у таку скрутну пору?

     

    7. Вікторина:
    * Назвіть дев'ять видів осілих птахів нашої місцевості (синиця велика, сорока, дятел 
       строкатий, повзик, ворона, сич, сова, пугач, горобець).
    * Який осілий птах вигодовує пташенят узимку?
    * Чим корисний горобець? (Живиться комахами в період розмноження.)
    * Які птахи прилітають до нас? (Омелюхи, снігурі, синички.)
    * Яких дятлів ви знаєте? (Строкатий, чорний, зелений.)
    * Самець якої пташки на току ніби каже: «Спать пора»?

     

    8. Гра-жарт «Птахи»

    Якщо в грі буде названо не птаха – ви голосно тупаєте ногами.

    Прилетіли пташки: голуби, синиці, мухи і стрижі. Що неправильно?

    Прилетіли пташки: голуби, синиці, галки, мухи і стрижі. Що неправильно? Прилетіли птахи: голуби, синиці, галки і стрижі, чібіси й чижі, навіть сплюхи – сови, лебеді і гуски.

     

    V Рефлексія результатів

    - Ось і закінчилася наша зустріч із зимуючими птахами. Вам сподобалося?

    - То чим ви можете допомогти зимуючим птахам у цей скрутний час?

    - А тепер визначіть свій настрій.

    В кожного учня на парті є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.

     

     

    Одну з вибраних фішок діти прикріплюють до дошки, тим самим дають оцінку успішності уроку.

    VI Підсумок 

    - Чи справдились ваші сподівання від уроку?
    - Що нового ви дізналися про зимуючих птахів? Чим ви їм можете допомогти?

    Ніколи не зробимо шкоди

    Ми пташці у ріднім краю.

    нехай звеселяють природу –

    Співають для нас у гаю.

    Ми друзі і вірні, і щирі,

    Бо ми бережем повсякчас

    Пташок, що літають у вирій

    І тих, що зимують у нас.

    - Дякую всім за старанну підготовку і участь у роботі.

    VII Домашнє завдання

    1.Опрацювати статтю підручника с. 94-95 «Як зимують птахи »

    2.Закінчити виконання завдання в зошиті.

    3. Продовжувати підгодовувати птахів на годівниці. замалювати гостей на годівничці.

    4.  Скласти зимову казки про птахів.

    Використана література:

    1. Бабовал Т.І., Вихрущ В. О. Природознавство. Цікавий світ навколо нас.

        Книга для   читання. I і II частини. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан,

        1999;

    1.  Будна Н.О., Заброцька С.Г., Майхрук М.І. Я і Україна. Уроки з курсу «Я і  

     Україна. 4 клас: Посібник для вчителя. - Тернопіль: Навчальна книга – Богдан,  

      2005;

    3. Вихрущ В. О. Природознавство в цифрах і фактах (довідник).- Тернопіль:

        Навчальна книга – Богдан, 2003;

    4. Матеріали журналів «Початкова школа», газет «Розкажіть онуку»,   

        «Початкова  освіта», 2001-2010 р.р.;

    5. Н. В. Діптан, А.А. Назаренко, Л. П. Хітяєва «Я і Україна. Плани-конспекти

         уроків  4 клас, Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2005.

    6. Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. –  

      Харків: Видавнича група «Основа»: ПП «Тріада+», 2007.

     

     

     

     

    Категорія: Для вчителя початкових класів | Переглядів: 9339 | Додав: usova83 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 1
    avatar
    0
    1 Море • 23:36, 05.12.2017
    Чудовий урок!.
    avatar