Четвер
25.04.2024
20:58
Категорії розділу
Шкільні новини [90] Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [2] Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [29] Сторінка бібліотекаря [2]
Сторінка психолога [32] Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19] Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9] ЗНО [5]
Школа майбутнього першокласника [6] Для батьків [7]
Спортивне життя школи [7] Для класного керівника [6]
ГПД [6] Робота з обдарованими [11]
Діяльність учнівського самоврядування [2] Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4] Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1] Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Січень » 15 » Cтежинами народних ремесел
    12:33
    Cтежинами народних ремесел

    1-4 класи

    Класний керівник Колпакова О.М.

    Стаж роботи 12 років

     

    Стежинами народних ремесел

    Мета: ознайомити  дітей  з  різними   видами   народних  ремесел, історією їх походження, важливістю у сучасному житті;

    розширювати кругозір, розвивати логічне мислення, зацікавити

    народними  ремеслами   через   опанування   деяких   найпростіших вмінь;

    виховувати   любов   до   народних  ремесел,   вміння   милуватися красою, смак.

    Обладнання: скриня, плетений одяг, прикраси з бісеру, вироби з макраме, подушки, виконані у техніці печворк,  вишиті рушники,  сорочки, серветки, зразки швів .

    Хід свята

    Діючі особи : Гном, Марійка, 5 тітоньок.

    (На сцені Гном, краєчок одягу якого ніби - то придавлений важкою скринею, намагається встати із свого місця.)

    ГНОМ Говорив же я сам собі: потрібно бути обережним, бо втрапиш у халепу. І ось маєш! Тягну, тягну, а звільнитись ніяк не можу. Хоч би хто допоміг...

    (Входить   Марійка,   допомагає   Гному   звільнитись. Той церемонно кланяється, знявши капелюха.)

    ГНОМ Дуже вдячний тобі, мила дівчинко. Дозволь дізнатись як тебе звуть?

    МАРІЙКА Мене звуть Марійка, а прізвище – Петрова. Скажи, Гноме, а як ти тут опинився?

    ГНОМ О, я поспішав в гості до своїх тітоньок Але був неуважний і потрапив до цієї оселі,   де скринею був придавлений мій одяг. І якщо б не ти …

    Дорога Марійка,  на знак подяки за моє звільнення запрошую тебе у гості до моїх тітоньок. Вони великі майстрині, і тобі буде цікаво з ними познайомитися

    МАРІЙКА Із задоволенням.

    (Беруться за руки і йдуть)

     

    ПЕРША ЗУПИНКА

    (Входять до оселі, яка прикрашена речами, сплетеними спицями чи гачком)

    МАРІЙКА (розглядає) Я б із задоволенням носила такий одяг.

    (Входить тітонька)

    ТІТОНЬКА Але  щоб  його сплести потрібні знання,  вміння і наполегливість.

    ГНОМ Дорога тітонька, я привів тобі гостю, якій дуже цікаво дізнатися все про плетіння.

    МАРІЙКА Саме так. Певно жінки плетуть вже дуже давно

    ТІТОНЬКА Сідайте, мої любі, ось тут на ослоні я із радістю розкажу,

    Плетіння вигадали ... чоловіки. Найбільш вправними були араби. Уявіть собі, що 2000 років тому вони вже вміли плести багатокольорові складні візерунки У XII столітті плести взялися іспанці та італійці. Але плетених речей було так мало, що їх вистачало тільки для королівської родини і не багатьох аристократів. Пройшло століття, і лави тих, хто плете поповнилися французами, шотландцями, англійцями. Плетені речі стали розповсюджуватися.

    Виконували роботу найчастіше спицями: дерев'яними, кістяними, металевими (були тоді і срібні!). Плели панчохи, шкарпетки, рукавички. В них було набагато тепліше середньовічному лицарю, який був одягнений у холодні лати. Зараз ви побачите це у чарівному вікні.

    (Після помаху руки, на стіні демонструється слайд)

    У XVI столітті плетіння стало відомо вже по всій Європі. Але чоловіки довго намагалися не допустити жіночої конкуренції у цьому ремеслі і тому не приймали на роботу жодної жінки. І не дарма!!! Дуже скоро жінки навчилися дуже гарно плести. Вони демонстрували свої вміння у змаганнях, деякі з них навіть отримали звання «Королеви плетіння» (Демонструються плетені речі.)

    МАРІЙКА Якби я хотіла навчитися плести .

    ТІТОНЬКА Потрібно лише твоє бажання і час.

    А зараз я подивлюся, які ви у мене спритні помічники. Ось нитки. Хто швидше змотає їх у клубок?

    (До змагання запрошуються і діти із залу)

    ГНОМ Дякую  за науку,  тітонько!  А нам з Марійкою треба поспішати далі.

     

    ДРУГА ЗУПИНКА

    (В оселі багато прикрас з бісеру. За столом жінка робить намисто з бісеру)

    ГНОМ Вітаю тебе, люба тітонько! Я привів тобі гостю.

    МАРІЙКА Яке гарне намисто ! А з чого воно зроблене?

    ТІТОНЬКА Цікаво? То сідайте і слухайте. Матеріал, з якого я роблю намисто - це бісер. Що в перекладі з арабської означає «фальшиві перли».

    Бісер почали виготовляти у X столітті із скла у Венеціі. Оскільки ця справа була пожежонебезпечна, то майстерні перенесли на острів в Адріатичному морі неподалік від Венеціі. Отримуючи великі прибутки від торгівлі склом та бісером, венеціанці не бажали, щоб хтось дізнався про їх секрет. Тому майстрам було заборонено залишати острів. А їх дочки отримали привілей виходити заміж за аристократів.

    Лише в кінці XVIII століття бісер навчилися робити в Германіі.

    В нашу країну бісер завозився з-за кордону. На початку XIX століття дами з вищого суспільства залюбки вишивали бісером, плели бісером за допомогою гачка, прикрашали посуд.

    У середині XIX століття вироби з бісеру стали атрибутом мови закоханих.

    Зараз ви їх побачите у чарівному віконці.

    (Помах руки. Показ слайдів з виробами з бісеру.)

    МАРІЙКА Ці прикраси - дивовижні!

    ТІТОНЬКА Якщо побажаєш, то я тебе навчу. А мені цікаво - хто з вас швидше наниже намисто. Ось бісер, ось нитка.

    (До змагання запрошуються і діти - глядачі)

    ГНОМ Мене дуже зацікавила історія бісеру. Але нам з Марійкою потрібно поспішати далі. До побачення, тітонько!

     

    ТРЕТЯ ЗУПИНКА

    (Кімната прикрашена виробами з макраме.)

    МАРІЙКА А що це за вузлики і нитки?

    ГНОМ Ця моя тітонька володіє мистецтвом макраме. Вона може сплести хустку або панно за допомогою вузликів.

    МАРІЙКА (недовірливо) Цього не може бути!

    (входить тітонька)

    ТІТОНЬКА Саме так. Роздивись уважно всі ці речі і пересвідчишся

    Історія плетіння вузликами народилася разом з людством: жінки плели одяг, мисливці – тенета. Моряки вигадали багато міцних вузлів, а також плели талісмани і сувеніри, які дарували іноземцям.

    Древні інки винайшли вузликову грамоту, де у кожного слова був свій вузлик. (Слайди )

    Коли платили податки, наші предки також рахували вузлики. (Слайди)

    І сьогодні існує давній звичай: щоб не забути - зав'язати вузлик.

    Макраме, як мистецтво, приходить до Європи у XV столітті, а досягає розквіту у XVIII столітті. Особливо популярним було використання цієї техніки для створення складових частин інтер'єра - скатертин, простирадл, абажурів. (Слайди )

    (Демонструються вироби з макраме )

    МАРІЙКА Якщо б не побачила, не повірила.

    ТІТОНЬКА Хочете навчитися робити перші вузлики? (Показує)

    Нумо, хто швидше? (До змагання запрошуються діти із залу )

    МАРІЙКА У мене вже непогано виходить.

    ГНОМ Але нам потрібно іти далі .Дякую за все, тітонько. (Махає на прощання рукою.)

     

    ЧЕТВЕРТА ЗУПИНКА

    ГНОМ А ось і я, люба тітонька. А зі мною гостя, яка цікавиться різними народними мистецтвами .

    ТІТОНЬКА Тоді, моя люба, сідай і подивись на цю подушечку. Вона виконана у техніці печворк.

    МАРІЙКА Що ж у цій подушечці особливого?

    ТІТОНЬКА Вона виконана з клаптиків .

    (Здивовані погляди Марійки і Гнома)

    Печворк - це робота, яка виконується з клаптиків тканини. Які визначають візерунок виробу.

    Ця техніка з'явилася більше 3000 років тому назад на Сході .Перші поселенці в Америці за допомогою цієї техніки робили панно, скатертини, простирадла, подушки.

    У наш час багато дівчат прикрашають свої кімнати виробами у техніці печворк.

    (Помах руки. Слайди.)

    МАРІЙКА Важко,  напевно навчитися робити такі гарні речі з клаптиків.

    ТІТОНЬКА Справді, важко. Але якщо забажаєш, то зможеш цього навчитися.

    ГНОМ Шкода, тітонько, але нам час вже йти.

     

    ПЛЯТА ЗУПИНКА

    (Світлиця прикрашена рушниками, вишитими сороками. Серветками.)

    МАРІЙКА Я знаю, яким мистецтвом володіє ця твоя тітонька. Вона вміє вишивати. Я теж вишиваю, мене бабуся навчила, (входить тітонька)

    ТІТОНЬКА. Але вишивання має стільки секретів, що їх можна відкривати довіку.

    ГНОМ Розкажи, тітонько, нам дуже цікаво.

    ТІТОНЬКА Сідайте, дорогенькі, і слухайте

    Вишивання - це прикрашення тканини кольоровим орнаментом. Виник цей вид ремесла в далеку давнину. Вишиванням ще в XV - XIV століттях до н. є. займалися майстрині Древнього Єгипту. У похованні фараона Тутанхамона було знайдено царський одяг, розшитий квітами.

    На багатьох грецьких амфорах зображені жінки, які вишивають.(Слайди) На той період було відомо два способи вишивання - гладдю і хрестом. (Слайди) Жінки високого походження займалися цим задля розваги, а рабині на продаж. Вишивалися хустки, простирадла, хітони.

    -А які інструменти потрібні для вишивання?

    МАРІЙКА Голка, нитки, тканина, ножиці.

    ГНОМ А ще наперсток та п'яльці.

    ТІТОНЬКА Існує багато видів швів. Ось подивіться у чарівне віконечко.

    (Демонстрація швів )

    На Україні дівчата змалечку починали вишивати собі придане: сорочки, плахти, хустини, скатертини. Особливу увагу приділяли оберегам, які вставляли в орнаменти верхнього одягу. У нижній сорочці без візерунків - оберегів не можна було ходити навіть перед близькими родичами. Є версія, що причиною драми, яка відбулася в родині Івана IV Грозного. Став одяг невістки. Дружина царевича, коли ввійшов Іван Васильович, була лише в простій сорочці без візерунків та без «верхниці». Цар розгнівався, і це призвело до трагічних наслідків.

    І сьогодні вишивка актуальна. Але вона не має самостійного значення, вишивка органічно пов`язана з річчю, яку прикрашає.

    (Демонстрація речей)

    МАРІЙКА Мені так сподобалися вишиті сорочки. Я обов'язково буду носити вишиванку.

    ГНОМ І я, і я також.

    ТІТОНЬКА Але спочатку покажіть, які ви вправні. Хто з вас швидше втягне нитку в голку?

    (До змагання запрошуються діти з залу )

    ГНОМ Ось, тітонько! Дивись, який я спритний. Може і я вишивати навчуся.

    ТІТОНЬКА Звичайно, навчишся.

    ГНОМ А тепер нам з Марійкою потрібно повертатися додому. Прощавай, тітонько!

     

    ЗАКЛЮЧНИЙ ЕПІЗОД

    МАРІЙКА Які гарні майстрині твої тітоньки. Вони вміють робити такі чудові речі!

    ГНОМ А які ремесла ти запам'ятала?

    МАРІЙКА Звичайно, всі, які бачила. А ви, дітки, які ремесла запам'ятали?

    (Відповіді з залу)

    ГНОМ Які ж вам ремесла найбільше сподобалися? (Відповіді з залу)

    МАРІЙКА Тих , хто зацікавився, хто хоче навчитися плести, вишивати, оволодіти техніками макраме, бісероплетіння та іншими, запрошуємо до гуртка «Декоративно — ужиткового мистецтва», який працює у нашій школі.

    (Після закінчення вистави продовжує працювати виставка гуртка «Декоративно - ужиткового мистецтва»)

     

     

    Категорія: Національно-патріотичне виховання | Переглядів: 460 | Додав: usova83 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar