П`ятниця
19.04.2024
06:32
Категорії розділу
Шкільні новини [90] Візитка школи [1]
Розклад уроків, дзвоників [2] Нормативно-правова база [8]
Національно-патріотичне виховання [29] Сторінка бібліотекаря [2]
Сторінка психолога [32] Сторінка педагога-організатора [6]
Для вчителя початкових класів [19] Для вчителя основної школи [27]
Для вчителя старшої школи [9] ЗНО [5]
Школа майбутнього першокласника [6] Для батьків [7]
Спортивне життя школи [7] Для класного керівника [6]
ГПД [6] Робота з обдарованими [11]
Діяльність учнівського самоврядування [2] Екстернатна форма навчання [4]
Методична робота [4] Права дитини і людини [2]
Група в FACEBOOK [1] Дистанційне навчання [6]
Пошук
Вхід на сайт
Календар
«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz
  • СЗШ № 1 м.Сєвєродонецька Луганської області
    Головна » 2016 » Січень » 28 » Цикл уроків за творчістю Л.Глібова
    12:48
    Цикл уроків за творчістю Л.Глібова

    Предмет: українська література

    Клас: 5 клас

    Вчитель: Бєляєва Марія Свиридівна

    Категорія: І категорія, «Старший учитель»

    Стаж роботи: 31 рік

     

    Тема. Леонід Глібов – відомий український байкар і поет. Фольклорна основа його віршованих загадок. «Химерний, маленький».

    Мета: поглибити знання п'ятикласників про життя і творчість Л.Глібова; з’ясувати фольклорну основу його віршованих загадок; 

    розвивати вміння і навички виразного читання, кмітливість, творчу уяву, заохочувати школярів до дослідницької роботи;

    виховувати інтерес до творчості відомого українського байкаря і поета, любов до слова.

    Тип урок. Урок засвоєння нових знань.

    Обладнання: портрет Л. Глібова, виставка його книг, презентація «Глібов – відомий український байкар».

    Методи, прийоми, види, форми роботи: слово вчителя, гра «Бджілки», виразне читання, інформаційне ґронування, бесіда, «мікрофон», робота в парах, метод ПРЕС.

    Епіграф уроку:

    Здається, байка просто бреше,

    А справді ясну правду чеше,

    Нікого в світі не мине,

    Читайте, згадуйте мене.

                                    Л.Глібов

    Хід уроку

    І. Організаційний момент

    1. Організація класу

    2.Психологічне налаштування на плідну роботу

     Забезпечення емоційної готовності до уроку («створюємо настрій»).

    Учитель: Скажіть собі:

    - Я прийшов до школи (для чого?)…(вчитися).

    - Треба бути (яким?)…(уважним).

    - Зі мною (хто?)…(мої друзі).

    - Вони мене…(люблять).

    - Мені…(приємно).

    - У класі…(сонце).

    - Я готовий…(добре працювати).

     

    ІІ Актуалізація опорних знань

    1. Перевірка домашнього завдання

    2.1. Усна розповідь «Що дало мені вивчення творів фольклору».

    2.2. Презентація підготовлених учнями збірочок.

    2.3. Визначення кращих робіт. Оцінювання.

    2. Бесіда. Технологія «Асоціативний кущ»

    - Що таке загадка?

    - Що необхідно знати, щоб відгадати ту чи іншу загадку?

    - Якої форми бувають загадки?

    - Хто і для чого складав загадки?

    - Загадки складали й українські поети. Сьогодні на уроці ми відкриємо для себе світ загадок Л. Глібова.

     

    ІІІ. Цілевизначення і планування.

    1.  Повідомлення  теми уроку.

    2. Вибір цілей уроку із загального переліку.

    Учні отримують картки з цілями уроку, вибирають із запропонованих особистісно значущі, доповнюють власними.

    Я повинен (повинна):

    а) засвоїти…

    б) пригадати…

    в) поповнити знання про …

    г) порівняти….

    д) проаналізувати…

    е) розвивати…

    3.Колективне планування роботи на уроці

    Учитель: Пропоную вам планування нашої співпраці на уроці (план роботи проектується на екран, а вчитель коротко озвучує).

    1. Читання статті підручника «Біографія Л.Глібова» ланцюжком.
    2. Перегляд презентації «Глібов – відомий український байкар».

    3.         Складання інформаційного грона.

    4.         Виразне читання загадки «Химерний, маленький» учителем.

    5.         Гра «Бджілки».

    6.         Бесіда.

    7.         Робота в парах.

    8.         Пояснення особливостей поетичної загадки.

    9.         Рефлексія й оцінювання діяльності.

    - Чи погоджуєтеся ви з таким планом? Якщо ні, то внесіть, будь ласка, свої корективи у хід уроку, пояснивши їх.

     

    ІV.  Опрацювання навчального матеріалу

    1.           Знайомство з автором.

    а)  Розповідь вчителя

    Ануте, діти, ось сідайте!

    Я загадку за хвіст піймав:

    Подумайте і розгадайте,

    Чи я диковину придбав.

    Ну й дивовижа!

    Хто ж бо не захоче після таких слів читати загадку до кінця: що ж воно там буде? А дідусь Кенир тільки усміхається. А хто ж він – дідусь Кенир?  Прочитаємо ось ці книги, на яких ім’я автора – Л. Глібов. Так, він і є дідусь Кенир.

    А чому ж він дідусь Кенир? Кажуть, що його батько купив собі такого співучого кенара, що послухати спів птаха сходилися сусіди. На запитання, куди йдуть, вони відповідали: «До Івана Кенира». Так і прозвали батька по-вуличному «Кенир».

    б)Робота з підручником (с. 150–151). «Один за одним».

    (Учні ланцюжком по кілька речень читають біографію  Л. Глібова).

    1. Перегляд презентації «Глібов – відомий український байкар»

    Леонід Іванович Глібов народився 4 березня 1827 року у селі Веселий Поділ на Полтавщині. Його батько був управителем маєтків поміщиків.

    Початкову освіту, як тоді  водилося, Л.Глібов здобував удома, а пізніше навчався у Полтавській гімназії, де й зацікавився літературою.

    Л. Глібов був не дуже успішним  учнем. Особливо важко давалися йому математика й фізика. Але з предмета «російська  словесність» завжди отримував найвищі оцінки.

    Навчався у Ніжинському ліцеї вищих наук. Після закінчення працював учителем. Був дуже вимогливим до учнів, але завжди їх поважав, давав добрі поради.

    Л. Глібов був справжнім другом дітей. З великою радістю й захопленням читали вони байки, казки, вірші поета, які друкувалися у Львівському журналі «Дзвінок» під псевдонімом Дідусь Кенир.

    Л. Глібов став найвидатнішим українським байкарем.

    Помер 10 листопада 1893 року в Чернігові. Поховано його з почестями біля Троїцького монастиря.

          Складання психологічного портрета автора. Технологія «Ґронування»

    - Яким ви уявили Л.Глібова?

    - Веселий, жвавий, творчий, працьовитий.

    3.  Виразне читання вірша-загадки «Химерний, маленький» учителем.

    - Про кого говориться у загадці?

    - За допомогою яких слів він описується?

    4.Гра «Бджілки»

    (напівголосне читання вірша учнями, кожен у своєму темпі).

    5. Виразне читання вірша-загадки кількома учнями

    - Діти, хто на ваш погляд, читав вірш найкраще?

    - Доведіть свою думку?

    6. З'ясування враження від прочитаного

    -    Чи сподобався вам цей вірш?

    -    Чим саме?

    7. Словникова робота

    - А чи всі слова ви зрозуміли?

    працювання матеріалу рубрики «Збагачуй своє мовлення» на с. 153 у підручнику).

    8. Фізкультхвилинка

    Діти виконують пластичні рухи під веселу музику

    9.Бесіда за змістом твору:

    -           За якими ознаками ви відгадали загадку?

    -           Що в цьому творі є спільним з народними загадками, а що – відмінним?

    -           Чому Л. Глібов зображує вареник як живу істоту?

    - Яким ти уявляєш оповідача цієї загадки? що характерно для його мовлення? Наведи приклади з тексту.

    10.Робота в парах.

    - Випишіть дієслова, за допомогою яких автор зображує рухливість вареника. Доберіть з тексту епітети до слова «вареник».

    - Спробуйте дібрати власні означення.

    11.       Пояснення особливостей поетичної загадки. Метод «ПРЕС».

    - Доведіть, що «Химерний, маленький» вірш-загадка.

     

    ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

    1Рефлексія.  Технологія «Мікрофон»

    -           Чи досягли ви поставлених цілей?

    -           Що ви зрозуміли й дізналися нового?

    -           Які форми роботи сподобались найбільше?

    -           Чого ви навчилися як читачі?

    - Чи хотіли б прочитати інші загадки Л. Глібова?

    2.Виставлення вчителем оцінок за урок

    3. Завершальне слово вчителя

     Байки і вірші Л.Глібова читають і сьогодні дорослі і маленькі читачі.

     Сміх людський – чудесна штука.

     Він – мистецтво і наука.

     Він – в житті і для життя.

     Із потворного й дурного

     Посміятися не гріх.

     Добрий сміх не б’є, не мучить,

     Він на світі жити учить.

                                                   П. Глазовий

     

    V. Домашнє завдання

    Учитель коментує домашнє завдання

    Домашнє завдання І рівня: виразно читати вірш-загадку, поставити кілька запитань за змістом твору.

    Домашнє завдання ІІ рівня:

    а) за матеріалом підручника (с. 150 - 151) сформулювати запитання для гри «Вірю – не вірю»;

    б) намалювати ілюстрацію до вірша-загадки «Химерний, маленький».

     

     VІ. Підсумок уроку

    • Чи сподобався вам урок?
    • Що нового ви на ньому дізналися?

     

    Предмет: українська література

    Клас: 5 клас

    Вчитель: Бєляєва Марія Свиридівна

    Категорія: І категорія, «Старший учитель»

    Стаж роботи: 31 рік

     

     

    Тема. Леонід Глібов. Акровірші. «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?».  Життєствердний пафос віршів Л. Глібова. Особливості поетичної мови.

    ТЛ: акровірш, порівняння.

    Мета: продовжити роботу над ознайомленням з поетичними творами Л.Глібова, допомогти учням з’ясувати їх ідейно-поетичне спрямування, особливості поетичної мови загадок, роль у них гумору, пестливих слів, казкових елементів;

    розвивати в учнів кмітливість, розумові здібності, творчу уяву, формувати моральну компетентність;

     прищеплювати почуття поваги й любові до поетичного слова.

    Тип уроку. Комбінований урок.

    Обладнання: портрет Л. Глібова, виставка книг, ілюстративний   матеріал.

    Методи, прийоми, види, форми роботи: гра «Вірю – не вірю», «Ти мені – я тобі», робота в групах, «чарівна скринька», «мікрофон».

    Епіграф 

    Малята вчать ті сонячні слова,

    Що, ніби чародійник, з рукава

              Ти сипав їм – і в мудрості не схибив   

                                                    М. Рильський

    Хід уроку

    І. Організаційний момент

    1. Організація класу

    2.Психологічне налаштування на плідну роботу

    - Добре слово душу зігріває. Зігрійте душу один одному, записавши добре слово в зошиті сусіда по парті.

     

    ІІ Актуалізація опорних знань

    1. Перевірка домашнього завдання.

    1. Обмін запитаннями («Ти мені – я тобі»).

    2. Гра «Вірю – не вірю».

    3. Презентація ілюстрацій до вірша-загадки «Химерний, маленький».

    - Чим споріднені народні загадки й віршовані загадки Л. Глібова?

     

    ІІІ. Цілевизначення і планування.

    1. Повідомлення теми уроку

    2.  Вибір цілей уроку із загального переліку

    Учні отримують картки з цілями уроку, вибирають із запропонованих особистісно значущі, доповнюють власними.

    Я повинен (повинна):

    а) засвоїти…

    б) пригадати…

    в) поповнити знання про …

    г) порівняти….

    д) проаналізувати…

    е) розвивати…

    3.    Колективне планування діяльності

    План

    1. Робота з підручником. Опрацювання відомостей з теорії літератури.
    2. Робота в групах. «Вчимося досліджувати».
    3. «Чарівна скринька».
    4. Робота з епіграфом уроком.
    5. Рефлексія й оцінювання діяльності.
    6. Домашня завдання.

     

    ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

    1. Вступне слово вчителя

    Зверніть увагу на епіграф уроку. Сьогодні ми продовжимо знайомитися з чарівником гумору – видатним українським байкарем Л. Глібовим.

    -    Чому М. Рильський називає слова Л. Глібова сонячними? І каже про  автора, що він – «ніби чародійник»?

    -    Як називається такий художній засіб? (Порівняння).

    1. Робота з підручником

    Учитель: Л. Глібов був майстром оригінального виду загадок, які називалися акровіршами. Про цей різновид загадок ви дізнаєтеся, самостійно опрацювавши матеріал за підручником (с.154).

    1. Словникова робота

    Учні читають матеріал, записують визначення до словничка.

    4. Робота в групах. «Вчимося досліджувати»

    Завдання для груп:

    1. Виразно прочитати твір.

    2. Відгадати. Продемонструвати фото, вказавши на особливості рослин, птахів.

    3. Назвати особливості вірша.

    4. Відповісти на запитання:

    - Який настрій створює вірш?

    - Як характеризує автор персонажів?

    - Які художні засоби допомагають краще уявити описуване?

    І група опрацьовує акровірш «Хто розмовляє?»

    ІІ група – «Хто сестра і брат?»

    ІІІ група – «Що за птиця?»

    ІV група – «Хто вона?»

    5. Фізкультхвилинка

    Діти виконують пластичні рухи під веселу музику

    6. Тренувальна вправа «Чарівна скринька».

    Учні дістають запитання зі скриньки і дають відповіді:

    -  Що таке акровірш?

    - Який повчальний зміст акровірша «Хто розмовляє?»?

    - Які негативні людські риси характеру письменник висміює на прикладі мухи-птаха («Що за птиця?»)?

    - Що допомагає вам відгадувати загадки Л.Глібова?

    - Якими якостями схожі дві рослини в акровірші «Хто сестра і брат?»?

    - Про яку страву йдеться в останньому рядку акровірша «Хто сестра і брат?»?

        (Куліш).

    - Що ви про неї знаєте?

    - Які художні засоби найчастіше використовуються в акровіршах?

    7. Конкурс на кращих читців акровіршів

    Хто баба?

    Сидить хитра баба аж на версі граба.

    «Ой не злізу з граба! – дурить діток баба. –

    Вловіть мені тую курочку рябую.

    А я подарую грушку золотую».

    Хто вона?

    Лиха  зима сховається,

    А сонечко прогляне,

    Сніжок води злякається,

    Тихенько тануть стане, –

    І здалеку бистресенько

    Вона до нас прибуде,

    Кому-кому любесенько,

    А дітям більше буде.

     

    ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

    1.  Рефлексія Технологія «Мікрофон»

    - Чим відрізняються і чим схожі народні загадки і загадки Л.Глібова?

    - Чи цікаві вам твори Л. Глібова? Якщо так, то чим? (Вони водночас гумористичні та повчальні).

    - Завдяки чому його герої дотепні?

    - Чи досягли ви поставлених цілей?

    - Що найбільше сподобалося на уроці?

    - Чого навчилися?

    - За що можете себе похвалити?

    2.Взаємооцінювання роботи в групах (словесне оцінювання).

    3.Виставлення вчителем оцінок за урок

    4. Завершальне слово вчителя

    Творчість Л.Глібова буде актуальна в усі часи. Бо сміх – є основою нашого життя.

    Сміється сміх, горить на рукаві.

    Сміється так дитинно, стопричинно,

    Сміється українно – ми живі.

    І карим сміхом двері в світ розчинено.

                                                     І. Драч

    V. Домашнє завдання

    Учитель коментує домашнє завдання

    Домашнє завдання І рівня:

    а) скласти кросворди, ребуси за творчістю Л.Глібова;

    б) підготувати запитання за змістом вивчених творів.

    Домашнє завдання ІІ рівня: знайти акровірші  різних авторів, які найбільше подобаються.

     

    VІ. Підсумок уроку

    • Чи сподобався вам урок?
    • На місці якого персонажа  ви можете уявити себе і чому?
    • Які форми роботи, на вашу думку, були найцікавішими?

     

     

    Категорія: Для вчителя основної школи | Переглядів: 2947 | Додав: usova83 | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0
    avatar